Beschermt oude zonnecrème nog tegen de zon?

Ontdek met fluostiften en een UV-lamp of je zonnecrème nog werkt
Fabrikanten van zonnecrème raden aan om elk jaar een nieuwe fles te kopen. Omdat de oude zijn werk niet meer zou doen. Klopt dat wel?
Beschermt oude zonnecreme nog3

Wat heb je nodig?

  • Oude en nieuwe zonnecrème met het ingrediënt titaniumdioxide’ of zinkoxide’
  • Aftersun, handcrème of body lotion (referentiestaal)
  • Blad papier
  • Markeerstift
  • UV-lamp
Beschermt oude zonnecreme nog 3

Aan de slag!

Stap 1: Maak met de markeerstift drie tekeningen op het blad papier.

Stap 2: Schrijf onder de tekeningen wat je gaat testen: oude zonnecrème, nieuwe zonnecrème, referentiestaal.

Stap 3: Bekijk je tekeningen onder de UV-lamp.

Stap 4: Smeer nu elke tekening in met de juiste crème.

Stap 5: Bekijk je tekeningen opnieuw onder de UV-lamp.

Wat gebeurt er?

De UV-stralen worden volledig tegengehouden door zowel de nieuwe als de oude zonnecrème. Op die plaatsen verdwijnt het fluo achter een zwarte vlek. Het referentiestaal houdt geen UV-straling tegen en ziet er nog net zo fluo uit als tevoren.

Beschermt oude zonnecrème nog 2

Hoe zit dat?

De zonnecrèmes die we in deze proef gebruikten, waren zogenaamde nano-zonnecrèmes’. Daarin zitten heel kleine deeltjes: nanodeeltjes’. Ze zijn maar 1 tot 100 nanometer groot. Eén nanometer is een miljoen keer kleiner dan 1 millimeter. 

De nanodeeltjes van zinkoxide of titaniumdioxide in de zonnecrème zijn nét groot genoeg om het schadelijke UV-licht te weerkaatsen, maar laten zichtbaar licht wél op je huid invallen. Daardoor zie je er niet wit uit wanneer je je insmeert, maar blijft de crème transparant.

Een groot voordeel van die nanodeeltjes is dat ze niet onderhevig zijn aan chemisch bederf. Ze blijven dus gewoon hun werk doen, ook al staat je fles zonnemelk al jaren in de kast. Uiteraard kan het nog steeds zijn dat andere bestanddelen van je zonnebeschermer hun beste tijd gehad hebben. Maar als de inhoud nog fris ruikt, hoef je hem écht niet in de vuilnisbak te kieperen!

Meer achtergrondinfo over deze proef kan je lezen op onze blog.

Waar kom je dat nog tegen?

Wat zou jij vinden van een schoolbank die zichzelf schoonmaakt? Misschien kan het binnenkort met nanodeeltjes van zilver. Die kunnen zich bijvoorbeeld aan de eiwitten van virussen en bacteriën binden. Misschien heb jij over een aantal jaren een bank met zo’n zilverdeeltjes aan de oppervlakte. En hoef je die nooit meer te poetsen!

Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM:
Aso, kso, tso (doorstroom) 6.23: De leerlingen onderzoeken stoffen in het dagelijkse leven aan de hand van stofeigenschappen en scheidingstechnieken.
Aso, kso, tso (doorstroom) 6.28: De leerlingen brengen organische en anorganische stoffen in verband met toepassingen en biologische en chemische processen in het dagelijks leven.
Aso, kso, tso (doorstroom) 6.47: De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten en hulpmiddelen om te observeren, te meten, te experimenteren en te onderzoeken in wiskundige, natuurwetenschappelijke, technologische en STEM-contexten.
Aso, kso, tso (doorstroom) 6.48: De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, chemische stoffen en technische en biologische systemen.
Kso, tso (dubbele finaliteit) 6.25: De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten en hulpmiddelen om te observeren, te meten, te experimenteren en te onderzoeken in wiskundige, natuurwetenschappelijke, technologische en STEM-contexten.
Kso, tso (dubbele finaliteit) 6.26: De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, chemische stoffen en technische en biologische systemen.
Bso (arbeidsmarktfinaliteit) 6.12: De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid meetinstrumenten, hulpmiddelen, om te observeren, te meten, te experimenteren en te onderzoeken in wiskundige, natuurwetenschappelijke, technologische en STEM-contexten.
Bso (arbeidsmarkt-finaliteit) 6.13: De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, chemische stoffen en technische en biologische systemen.