Navigeer dropdown

Ontdek hoe je met een plastic fles, water en wat lucifers zelf een wolk kan maken.

      

Wat heb je nodig?

  • een stevige plastic fles van 2 liter (bijvoorbeeld een colafles)
  • drie lucifers
  • lauwwarm water

Opgelet!!

Vraag steeds hulp aan een volwassene.

Aan de slag!

Stap 1:  Doe een bodempje lauw water in de fles.
Stap 2:  Steek de drie lucifers tegelijkertijd aan en laat ze eventjes branden.
Stap 3:  Blaas ze gelijktijdig uit en doe ze -terwijl ze nog roken- in de fles.
Stap 4:  Draai nu zo snel mogelijk de stop op de fles.
Stap 5:  Knijp de fles flink samen en laat ze dan los.

 

Wat gebeurt er?

Er verschijnt een wolk in de fles. Wanneer je de fles weer samenknijpt, verdwijnt de wolk. Je kan deze handelingen enkele keren na elkaar herhalen. De wolk verschijnt en verdwijnt telkens opnieuw.

Hoe zit dat?

Er verschijnt een wolk in de fles door een druk- en temperatuurverlaging.
Door te knijpen in de fles verhoog je de druk in de fles waardoor ook de temperatuur in de fles stijgt (een fietspomp wordt warm wanneer je een fietsband oppompt). Laat je de fles nadien los, dan koelt de fles terug af waardoor de waterdamp afkomstig van het lauwe water in de fles condenseert. 
De minuscule rookpartikels, die in de fles terechtgekomen zijn met de lucifers, versnellen het condensatieproces. Water condenseert immers niet makkelijk in schone lucht. Het zoekt een oppervlak om op te condenseren, zoals de wand van de fles of de rookpartikels die in de lucht rondzwerven. Die laatste noemt men condensatiekernen.

In het echte leven hebben rook en rookgassen ook een grote invloed op wolkenvorming. Dat ontdekten wetenschappers toen ze onderzoek deden naar de condensatiesporen die ontstaan in het rookspoor dat een stoomschip achterlaat boven de oceaan. Het wereldwijde, toenemende gebruik van kolen, olie en aardgas heeft dus niet alleen een effect op de temperatuur op aarde, maar ook op de hoeveelheid wolken en neerslag.

Ben je leerkracht? Klik dan op onderstaande knoppen om te ontdekken hoe dit proefje in jouw lessen past.

Deze proef kan gebruikt worden als demo in het kleuteronderwijs.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschap en techniek’ te helpen realiseren:

  • 1.8 De kleuters kunnen verschillende weersomstandigheden waarnemen, vergelijken en benoemen en voorbeelden geven van de gevolgen voor zichzelf.

Leerlingen uit het lager onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschap en techniek’ te helpen realiseren:

  • 1.15 De leerlingen kunnen illustreren dat een stof van toestand kan veranderen;
  • 2.13 De leerlingen kunnen een eenvoudige werktekening of handleiding stap voor stap uitvoeren;
  • 2.16 De leerlingen zijn bereid hygiënisch, nauwkeurig, veilig en zorgzaam te werken.

Deze proef kan gebruikt worden als een demo in de 1e graad secundair onderwijs.

In het educatief pakket 'Hoe zit dat?!' ontdek je hoe je dit proefje kan integreren in je lessen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Natuurwetenschappen’ te helpen realiseren:

  • 14 De leerlingen kunnen waarneembare fysische veranderingen van een stof in verband brengen met temperatuursveranderingen.

Meer proefjes?

Klik hier voor meer proefjes over Weer en wind.

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.