Navigeer dropdown

Eten doe je in de eerste plaats om te overleven. Gelukkig is eten ook lekker! De smaak van voedsel is voor veel mensen een belangrijke reden om te eten. De smaakpapillen op je tong proeven welke smaak je voedsel heeft en sturen die informatie naar de hersenen.

         

Wat heb je nodig

  • vijf stukken van een rietje (ongeveer 10 cm lang)
  • vijf testvloeistoffen
    • water met een beetje zout (Zout)
    • water met een beetje suiker (Zoet)
    • water met een beetje citroensap (Zuur)
    • water met een beetje bitter lemon (Bitter)
    • water met ve-tsin (Umami)
  • een blinddoek
  • een proefkonijn
img

Aan de slag!

Je werkt in duo’s: een van de twee is proefkonijn, de andere is proefleider. Het proefkonijn wordt geblinddoekt.

Stap 1: De proefleider neemt met een rietje een beetje van de eerste vloeistof.

Stap 2: Het proefkonijn steekt de tong uit.

Stap 3: De proefleider laat een druppel van de vloeistof op de tong van het proefkonijn vallen.

Stap 4: Het proefkonijn mag nu de tong terug intrekken en proeven.

 

Doe hetzelfde voor de 4 andere vloeistoffen, telkens met een nieuw rietje. Wat proef je?

Wat gebeurt er?

Je proeft verschillende smaken.

Hoe zit dat?

Je tong kan vijf smaken onderscheiden: zoet, zuur, zout, bitter en umami. Umami wordt ook wel ‘hartig’ genoemd. Belegen kaas, rijpe tomaten, erwten en gebakken vlees bevatten veel umami.

Onze voorouders haalden belangrijke informatie uit de smaak van voedsel. Bitter alarmeert je dat iets giftig kan zijn. Zuur wijst bijvoorbeeld op onrijp fruit, dat je beter nog even laat liggen. In zout voedsel zit dan weer ‘natrium’, dat je best niet te veel eet. Zoet wijst op de aanwezigheid van koolhydraten en suikers, bronnen van energie. En umami vertelt je dat er eiwitten in het voedsel zitten, de bouwstenen van ons lichaam.

Meer weten?

Ontdek hier het antwoord op de volgende wetenschappe-leuke vraag: "Kan je echt alles leren eten?"

Ben je leerkracht? Ontdek hier hoe dit proefje in jouw lessen past.

Leerlingen uit het lager onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

In het educatief pakket ‘Proeven met al je zintuigen’ ontdek je hoe je dit proefje kan integreren in je lessen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschap en techniek’ te helpen realiseren:

  • 1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren;

  • 1.9 De leerlingen kunnen de functie van de zintuigen, het skelet en de spieren op een eenvoudige wijze verwoorden.

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.