Navigeer dropdown

De gedachte aan eten, doet je het water in de mond lopen. En de geur van lekker eten nog meer! Denk maar aan de geur van gebakken frietjes, van verse aardbeien of van versgebakken brood. Hoe zou eten smaken zonder je neus?

      

Wat heb je nodig?

  • een lepeltje met suiker
  • een lepeltje met een blokje appel
  • een lepeltje met een blokje wortel
  • een lepeltje met een rozijn
  • een lepeltje met een stukje After Eight chocolade
  • een blinddoek
  • een proefkonijn

Aan de slag!

Je werkt in duo's: een van de twee is proefkonijn, de andere is proefleider. Het proefkonijn wordt geblinddoekt.

Stap 1: De proefleider neemt een lepeltje met een beetje van het eerste testvoedsel.
Stap 2:  Het proefkonijn opent de mond en houdt met zijn vingers de neus dicht.
Stap 3:  De proefleider laat het proefkonijn proeven van het testvoedsel.

 Doe hetzelfde voor de 4 andere testlepels. Wat proef je? De proefleider noteert wat het proefkonijn proeft.

Opgelet: 10 seconden nadat het proefkonijn testvoedsel 5 (stukje After Eight chocolade) in de mond neemt, mag de neus losgelaten worden. Wat proef het proefkonijn nu?

Wat gebeurt er?

Je neus beïnvloedt de smaken.

Hoe zit dat?

De vijf smaken die je met je tong proeft, zijn zoet, zuur, zout, bitter en umami (hartig).

Maar ook geuren of aroma’s bepalen of eten je smaakt. Suiker is een echte tong-smaak: die proef je niet met je neus. Je kunt nooit het verschil ruiken tussen water en suikerwater.

Het vijfde testvoedsel was een chocolaatje met munt. Zonder neus, smaakt het gewoon naar chocolade (die herken je aan de zoete smaak en het ‘smelt in je mond’-gevoel). Maar mét neus, ‘proef’ je duidelijk munt. Beter gezegd: je ruikt munt! Want de aroma’s van voedsel in je mond, komen ook in je neus terecht. Mond-, keel- en neusholte staan met elkaar in verbinding.

Ben je leerkracht? Ontdek hier hoe dit proefje in jouw lessen past.

Leerlingen uit het lager onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

In het educatief pakket 'Proeven met al je zintuigen' ontdek je hoe je dit proefje kan integreren in je lessen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschap en techniek’ te helpen realiseren:

  • 1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren;
  • 1.9 De leerlingen kunnen de functie van de zintuigen, het skelet en de spieren op een eenvoudige wijze verwoorden.

Meer proefjes?

Klik hier voor meer proefjes over Eten en drinken.

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.