Navigeer dropdown

Je zou het niet meteen denken, maar zelfs je oren proeven mee! Als je iemand smakelijk hoort likken aan een ijsje, krijg je meteen zelf zin in een ijsje. En geef toe, zelfs het muziekje van de ijskar doet je watertanden! Omgekeerd werkt ook: iemand die walgt van spruitjes, kan zijn tafelgenoten de zin in eten ontnemen.

      

Wat heb je nodig?

  • een (volledige) appel, gewassen
  • een kommetje chips
  • een kauwgum of bubblegum
  • een (volledige) wortel, geschild
  • een kommetje popcorn
  • een blinddoek
  • een proefkonijn
img

Aan de slag!

Het proefkonijn wordt geblinddoekt. Hij/zij is de luisteraar. De proever proeft van het testvoedsel. Het proefkonijn raadt wat de proever aan het eten is. De proever noteert wat de luisteraar hoort en welk testvoedsel de proever volgens hen aan het eten is.

De proever vult volgende tabel in:

 TESTVOEDSEL   WAT HOORT DE LUISTERAAR WAT BEN JE VOLGENS DE LUISTERAAR AAN HET ETEN? 
 Appel    
 Chips    
 Kauwgom    
 Wortel    
 Popcorn    
img

Wat gebeurt er?

Je herkent voedsel aan het geluid dat ze maken wanneer je ze eet.

Hoe zit dat?

Je kan erg veel voedingsmiddelen herkennen, gewoon door te luisteren naar iemand die ze opeet. Rauwe groenten, zoals wortels en bloemkool, klinken droog en krakend wanneer je er een hap van neemt. Hard fruit, zoals een appel of een niet al te rijpe nectarine, kraken ook maar zijn sappiger. Het eten van kauwgum klinkt iedereen bekend in de oren. En luister eens extra goed naar het verschil tussen chips en popcorn, de volgende keer dat je naar de bioscoop gaat.

Ben je leerkracht? Ontdek hier hoe dit proefje in jouw lessen past.

Leerlingen uit het lager onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

In het educatief pakket 'Proeven met al je zintuigen' ontdek je hoe je dit proefje kan integreren in je lessen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschap en techniek’ te helpen realiseren:

  • 1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren;
  • 1.9 De leerlingen kunnen de functie van de zintuigen, het skelet en de spieren op een eenvoudige wijze verwoorden.

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.