Technopolis is gesloten
slide

Ballonraket

Raketlancering in vijf ... vier ... drie ... twee ... één ... START!

Gebruik de wet van actie en reactie om een raket voort te stuwen met niets meer dan ... lucht!

      

Wat heb je nodig?

  • ballon
  • touw
  • plakband
  • rietje
  • stift
  • wasknijper
img

Aan de slag!

Stap 1: Knip het rietje in twee. Het plooibare deel van het rietje heb je niet nodig.

Stap 2: Steek het touw door het rietje.

Stap 3: Span een touw van laag naar hoog. Knoop bijvoorbeeld het ene uiteinde aan de poot van een stoel en het andere uiteinde aan een lamp. Voor het coolste effect span je het touw best schuin omhoog.

Stap 4: Blaas de ballon op. Knoop hem niet dicht maar houd hem gesloten met de wasknijper. Zorg ervoor dat er geen lucht uit de opgeblazen ballon kan ontsnappen.

Stap 5: Je kan op de ballon tekenen en hem eruit laten zien als een echte raket.

Stap 6: Kleef de ballon met plakband aan het rietje. Het tuitje van de ballon wijst naar het punt waar het onderste deel van je touw is vastgemaakt. 

Stap 7: Je raket is klaar voor lancering! Tel af en verwijder de wasknijper. 

img
img

Wat gebeurt er?

Zodra de lucht uit de ballon kan, vliegt de raket weg. Omdat de ballon aan het rietje hangt, volgt de raket het touwtje. Probeer de raket zo ver of zo hoog mogelijk te laten vliegen! 

Hoe zit dat?

Gewone vliegtuigen maken handig gebruik van de eigenschappen van lucht om te vliegen. Maar in de ruimte is er geen lucht. Daarom maken raketbouwers graag gebruik van de wet van actie en reactie. De raketmotoren van ruimteraketten spuwen grote hoeveelheden gas naar buiten, afkomstig van de verbranding van raketbrandstof. Als tegenreactie, wordt de raket in de andere richting geduwd. Net zoals jouw raket in de tegengestelde richting van de ontsnappende lucht vliegt! 

Ben je leerkracht? Klik dan op onderstaande knoppen om te ontdekken hoe dit proefje in jouw lessen past.

Leerlingen uit het kleuteronderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindterm binnen het vak ‘Wetenschappen en techniek’ te helpen realiseren:

  • 1.2 De kleuters tonen een explorerende en experimenterende aanpak om meer te weten te komen over de natuur. 

Leerlingen uit het lager onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschappen en techniek’ te helpen realiseren:

  • 1.2 De leerlingen kunnen, onder begeleiding, minstens één natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese;  
  • 1.16 de leerlingen kunnen met enkele voorbeelden aantonen dat energie nodig is voor het functioneren van levende en niet-levende systemen en kunnen daarvan de energiebronnen benoemen.

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.