Navigeer dropdown

Fabrikanten van zonnecrème raden aan om elk jaar een nieuwe fles te kopen. Omdat de oude zijn werk niet meer zou doen. Klopt dat wel?

      

Wat heb je nodig?

  • Oude en nieuwe zonnecrème (zoek op de verpakking naar het ingrediënt 'titaniumdioxide' of 'zinkoxide')
  • After sun, handcrème, body lotion of ... (als referentie)
  • Blad papier
  • Markeerstift
  • UV-lamp

Aan de slag!

Stap 1: Maak met de markeerstift drie tekeningen op het blad papier

Stap 2: Schrijf onder de tekeningen wat je gaat testen: oude zonnecrème, nieuwe zonnecrème, referentiestaal

Stap 3: Bekijk je tekeningen onder de UV-lamp

Stap 4: Smeer nu elke tekening in met de juiste crème

Stap 5: Bekijk je tekeningen opnieuw onder de UV-lamp

 

 

 

img
img

Wat gebeurt er?

De UV-stralen worden volledig tegengehouden door zowel de nieuwe als de oude zonnecrème (als je nano-zonnecrème gebruikt hebt tenminste). Op die plaatsen verdwijnt het fluo achter een zwarte vlek. Het referentiestaal houdt geen UV-straling tegen en ziet er nog net zo fluo uit als tevoren. 

Hoe zit dat?

De zonnecrèmes die we in deze proef gebruikten, waren zogenaamde ‘nano-zonnecrèmes’. Daarin zitten minuscule metaaloxide-deeltjes (bijvoorbeeld zinkoxide of titaniumdioxide) die het schadelijke licht simpelweg weerkaatsen. De nanopartikels zijn nét groot genoeg om UV-licht te verstrooien, maar laten zichtbaar licht wél op je huid invallen waardoor de crème heerlijk transparant blijft.

Een groot voordeel van die nanodeeltjes, is dat ze niet onderhevig zijn aan chemisch bederf. Ze blijven dus gewoon hun werk doen, ook al staat je fles zonnemelk al jaren in de kast. Uiteraard kan het nog steeds zijn dat andere bestanddelen van je zonnebeschermer hun beste tijd gehad hebben. Maar als de inhoud nog fris ruikt, hoef je hem écht niet in de vuilnisbak te kieperen!

Meer achtergrondinfo over deze proef kan je lezen op onze blog

Ben je leerkracht? Klik dan op onderstaande knoppen om te ontdekken hoe dit proefje in jouw lessen past.

Leerlingen uit het lager onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschappen en techniek’ te helpen realiseren:

  • 1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren;
  • 1.3 de leerlingen kunnen in een beperkte verzameling van organismen en gangbare materialen gelijkenissen en verschillen ontdekken en op basis van minstens één criterium een eigen ordening aanbrengen en verantwoorden;
  • 1.17 de leerlingen kunnen gezonde en ongezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze weten over het functioneren van het eigen lichaam;
  • 1.19 de leerlingen beseffen dat het nemen van voorzorgen de kans op ziekten en ongevallen vermindert. 

Leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindterm binnen het vak ‘Natuurwetenschappen’ te helpen realiseren:

  • 15 De leerlingen kunnen zichtbare en onzichtbare straling in verband brengen met verschijnselen en toepassingen uit het dagelijks leven.

 

Deze proef kan gebruikt worden als demo in de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs.

Dit proefje kan gebruikt worden om eindtermen i.v.m. licht als golfverschijnsel en/of elektromagnetische straling te helpen realiseren. 

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.