Technopolis is gesloten
slide

Doof een kaars met een zak chips

Ontdek met een proef wat 'verpakt onder beschermende atmosfeer' wil zeggen

In de supermarkt lijken sommige verpakkingen – denk maar aan chips –wel meer lucht dan voedsel te bevatten. Wist je dat je met die 'lucht' vuur kan doven?

      

Opgelet

Let steeds op met vuur! 

Wat heb je nodig?

  • Een grote zak chips
  • Een brandend theelichtje
  • Een schaar
  • Een keukentang

Aan de slag!

Stap 1: Open heel voorzichtig de zak chips met de schaar

Stap 2: Breng met de keukentang het theelichtje in de zak chips

img

Wat gebeurt er?

Het kaarsje dooft onmiddellijk, wanneer het in de zak terecht komt. 

img

Hoe zit dat?

In de supermarkt lijken sommige verpakkingen – denk maar aan chips –wel meer lucht dan voedsel te bevatten. ‘Verpakt onder beschermende atmosfeer’ staat er dan op. Die frase is een verzamelnaam voor zogenaamde ‘verpakkingsgassen’, gassen die de bewaartijd van producten verlengen. 

Aan chips bijvoorbeeld, wordt enkel en alleen stikstofgas toegevoegd. Stikstof is een ‘inert’ gas, dat wil zeggen dat het geen enkele chemische reactie met de chips aangaat. Wie al eens een kommetje chips op de salontafel liet staan, weet hoe verlept die de volgende dag smaakt … Afbakbroodjes zitten dan weer in een verpakking met 80% CO2 en 20% stikstof.

Het doel van zo'n verpakkingsgas is het vermijden van contact met zuurstof. In contact met zuurstof zullen veel voedingsmiddelen immers bederven. Meer daarover lees je in deze blog

Ben je leerkracht? Klik dan op onderstaande knoppen om te ontdekken hoe dit proefje in jouw lessen past.

Leerlingen uit het lager onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

 

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschappen en techniek’ te helpen realiseren:

  • 1.2 De leerlingen kunnen, onder begeleiding, minstens één natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese;
  • 1.14 de leerlingen kunnen van courante materialen uit hun omgeving enkele eigenschappen aantonen.

Leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

 

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Natuurwetenschappen’ te helpen realiseren:

  • 21 De leerlingen kunnen onder begeleiding, bij een onderzoeksvraag gegevens verzamelen en volgens een voorgeschreven werkwijze een experiment, een meting of een terreinwaarneming uitvoeren.

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.