Navigeer Sluit

Technopolis is open
Van 9u30 tot 17u00
slide

Lichtgevende tonic

Geef dit kleurloze drankje een mysterieuze, blauwe gloed ...

      

Wat heb je nodig?

  • UV-lamp
  • tonic
  • Extra's: bakje voor ijsblokjes , mentos, olie, bruistablet ... 

Aan de slag!

Stap 1:  Bekijk de tonic onder de UV-lamp

Stap 2: Pimp andere proefjes met tonic. Maak bijvoorbeeld een lavalamp met tonic, olie en een bruistablet. Of maak een mentosfontein met tonic. Je kan ook ijsblokjes maken die licht geven.

Wat gebeurt er?

Tonic geeft een blauwig licht onder een UV-lamp

Hoe zit dat?

De bittere smaak van tonic komt van het stofje kinine. Over de malaria-dodende eigenschappen van kinine kan je in deze weblog lezen. Een andere eigenschap van kinine is dat het oplicht onder UV-licht. UV-licht heeft een kortere golflengte dan zichtbaar licht en bevat daardoor meer energie. Kininemoleculen absorberen het UV-licht en zenden in ruil daarvoor licht uit van een langere golflengte. De kinine-moleculen in de tonic worden ‘geëxciteerd’, dat betekent dat er elektronen verspringen naar een hoger energieniveau. Wanneer die elektronen dan spontaan terugvallen naar hun normale energieniveau, zenden ze blauw licht uit. Dat gebeurt trouwens ook bij gewoon licht, alleen gaat het blauwe toniclicht dan verloren in de zee van ‘gewoon’ licht.  

Ben je leerkracht? Klik dan op onderstaande knoppen om te ontdekken hoe dit proefje in jouw lessen past.

Deze proef kan gebruikt worden als demo in het kleuteronderwijs.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindterm binnen het vak ‘Wetenschappen en techniek’ te helpen realiseren:

  • 1.1 De kleuters kunnen verschillen onderscheiden in geluid, geur, kleur, smaak en voelen. 

Deze proef kan gebruikt worden als demo in het lager onderwijs.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschappen en techniek’ te helpen realiseren:

  • 1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren;
  • 1.14 de leerlingen kunnen van courante materialen uit hun omgeving enkele eigenschappen aantonen.

Deze proef kan gebruikt worden als demo in de eerste graad van het secundair onderwijs.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindterm binnen het vak ‘Natuurwetenschappen’ te helpen realiseren:

  • 15 De leerlingen kunnen zichtbare en onzichtbare straling in verband brengen met verschijnselen en toepassingen uit het dagelijks leven. 

Deze proef kan gebruikt worden als demo in de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindterm binnen het vak ‘Chemie’ te helpen realiseren:

  • C1 (3de graad) Eigenschappen en actuele toepassingen van stoffen waaronder kunststoffen verklaren aan de hand van de moleculaire structuur van die stoffen.

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.