Navigeer dropdown

Experimenteer met de binnenkant van een wegwerpluier en ontdek hoe billetjes droger dan droog kunnen blijven.

      

Opgelet

Vraag hulp aan een volwassene. De inhoud van de luier niet inslikken en niet door de gootsteen spoelen.

Wat heb je nodig?

  • Een wegwerpluier
  • Water
  • Een glas  

Aan de slag

Knip de wegwerpluier open, schud het poeder uit het binnenste en doe het in het glas. Vul het glas met water en wacht eventjes. Ruim alle poeder grondig op en was je handen. 

img
img

Wat gebeurt er?

Het water is veranderd in een taaie massa.

Hoe zit dat?

Sommige stoffen kunnen zeer veel water opnemen. Polyacrylaat is zo’n stof. Het kan tot een paar honderd keer zijn eigen massa aan water opslurpen.

Gelatine is ook zo’n slurper. In de voedingsindustrie wordt gelatine gebruikt om puddingen en bavarois te maken, in de medische industrie om capsules te maken. Polyacrylaat zit in luiers en inlegkruisjes, in dozen met verse pizza’s en bij delicate apparatuur die droog moet blijven.

Ben je leerkracht? Klik dan op onderstaande knoppen om te ontdekken hoe dit proefje in jouw lessen past.

Deze proef kan gebruikt worden als demo in het kleuteronderwijs.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschap en techniek’ te helpen realiseren:

1.2 De kleuters tonen een explorerende en experimenterende aanpak om meer te weten te komen over de natuur;

1.4 De kleuters kunnen organismen en gangbare materialen ordenen aan de hand van eenvoudige, zelf gevonden criteria.

Leerlingen uit het lager onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschap en techniek’ te helpen realiseren:

1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren;

1.2 De leerlingen kunnen, onder begeleiding, minstens één natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese;

1.14 De leerlingen kunnen van courante materialen uit hun omgeving enkele eigenschappen aantonen.

Leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Natuurwetenschappen’ te helpen realiseren:

26 De leerlingen kunnen gehanteerde wetenschappelijke concepten verbinden met dagelijkse waarnemingen, concrete toepassingen of maatschappelijke evoluties.

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.