20
Navigeer dropdown

Kan je de kleur van een vlam veranderen door de hoeveelheid zuurstof te veranderen?

      

Opgelet!

Doe dit proefje onder toezicht van een volwassene.

Wat heb je nodig?

  • bunsenbrander
  • gas toevoer 
img

Aan de slag!

We gaan het principe van een volledige en onvolledige verbranding aantonen.

Stap 1:
Sluit de bunsenbrander aan op de gastoevoer.

Stap 2:
Draai de luchttoevoer van de bunsenbrander dicht en steek de bunsenbrander aan.

Stap 3:
Je kan nu experimenteren met de luchttoevoer. Draai ze iets meer open, volledig open of laat ze volledig dicht.

img
img

Wat gebeurt er?

Met de luchttoevoer gesloten krijg je een gele vlam. Zet je de luchttoevoer volledig open, dan krijg je een blauwe vlam.

Hoe zit dat?

Wanneer de luchttoevoer volledig gesloten is, zie je een gele vlam. Dit is een gevolg van onvolledige verbranding. De temperatuur van deze vlam is relatief laag. Een gele vlam is ideaal om de bunsenbrander te laten branden, zonder dat je ermee aan het werk gaat. Wanneer je iets verwarmt met een gele vlam, zal er roet ontstaan. 
Wanneer de luchttoevoer geopend wordt, krijg je een hete, blauwe vlam. Hier is nagenoeg geen roetontwikkeling. De verbranding is volledig en er ontstaat CO₂ en water. Dat maakt methaan een van de schoonste fossiele brandstoffen. Het topje van de vlam is het warmst en kan temperaturen tot meer dan 1500°C bereiken.

Aardgas bestaat hoofdzakelijk uit methaan. Afhankelijk van waar het aardgas gewonnen werd, zitten er nog andere gassen, zoals stikstof en CO₂ , in het gasmengsel. Er wordt ook een geurstof aan aardgas toegevoegd, zodat lekken sneller opgemerkt worden.

Ben je leerkracht? Klik dan op onderstaande knoppen om te ontdekken hoe dit proefje in jouw lessen past.

Leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

In het educatief pakket 'Hoe zit dat?!' ontdek je hoe je dit proefje kan integreren in je lessen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Natuurwetenschappen' te helpen realiseren:

  • 11 De leerlingen kunnen waarneembare stofomzettingen met concrete voorbeelden uit de niet levende natuur illustreren.

Leerlingen uit de tweede en de derde graad van het secundair onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Natuurwetenschappen’ en het vak 'Chemie' te helpen realiseren:

  • C-6 De leerlingen kunnen aan de hand van waarnemingen een chemische reactie classificeren als: neerslag-, gasontwikkelings- of neutralisatiereactie en endo- of exo-energetisch

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.