Navigeer dropdown

Laat een vis te water, steek een vogel in zijn kooi, help een clown jongleren of steek een boef achter de tralies. En dat allemaal met alleen maar een stukje papier!

      

Wat heb je nodig?

  • een afdruk van deze PDF
  • satéstokjes
  • schaar
  • kleurpotloden
  • lijm
img

Aan de slag

Stap 1:
Kleur de figuren op de cirkels realistisch in (belangrijk voor het effect).

Stap 2:
Knip de cirkels uit en rangschik ze twee aan twee : de vis bij de bokaal, de dief bij de gevangenis, de vogel bij de kooi en de clown bij de jongleerballen.

Stap3:
Neem nu twee bij elkaar horende cirkels en kleef deze met de rugzijde tegen elkaar met ertussen een satéstokje (het uiteinde van het satéstokje ongeveer 4 cm tussen de cirkels plaatsen). Het resultaat is een voorwerp in de vorm van een lolly. Let er bij het tegen elkaar kleven van de cirkels wel op dat de beide figuren in dezelfde richting gekleefd worden.

Stap 4:
Laat alles goed drogen.

Stap 5:
Om het geheel wat steviger te maken, kan je eventueel een cirkel met dezelfde diameter uit golfkarton knippen en de cirkels met figuren daarop kleven. De satéstok kan dan gewoon tussen de twee lagen van het golfkarton geschoven worden. Let ook hier op de juiste richting van de figuren.

Stap 6:
Kijk afwisselend naar één kant van de lolly en dan naar de andere. Je ziet telkens twee afzonderlijke figuren (een vis en een bokaal, een dief en een gevangenis, ...).

Stap 7:
Neem nu de steel van de lolly tussen je twee handen en wrijf deze snel heen en weer. 

img

Wat gebeurt er?

Als je je handen steeds sneller heen en weer wrijft, merk je dat op een gegeven moment de figuren in elkaar overgaan. De vis zit nu in de bokaal, de vogel in de kooi, de dief in de gevangenis en de clown jongleert.

img

Hoe zit dat?

We zien dankzij het netvlies in onze ogen. Alles wat we waarnemen wordt daarop geprojecteerd en doorgestuurd naar onze hersenen voor verdere verwerking. Een netvlies kan je dus nog het best vergelijken met het projectiescherm voor dia's. 

Alles wat op het netvlies geprojecteerd wordt, "dooft" slechts langzaam uit : elk beeld blijft dus eventjes op het netvlies hangen, gemiddeld één derde van een seconde. Denk maar aan wat er gebeurt als je lang in een fel licht staart ; indien je dan naar iets anders kijkt, blijft er nog een tijdje een "vlek" zichtbaar (dit is een experiment dat je best niet probeert : het is schadelijk voor de ogen).

Indien we ervoor zorgen dat verschillende - gelijkaardige - beelden elkaar snel opvolgen, dan vloeien de beelden in elkaar : we zien een bewegend beeld. 

Indien onze ogen deze traagheid dus niet hadden, dan was er geen TV! De bewegende beelden op TV en in de bioscoop worden nl. gevormd door het snel opeenvolgen van allemaal stilstaande beelden. 24 van deze beelden per seconde worden door ons waargenomen als een vloeiende beweging.

Ben je leerkracht? Klik dan op onderstaande knoppen om te ontdekken hoe dit proefje in jouw lessen past.

Deze proef kan gebruikt worden als demo in het kleuteronderwijs.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschap en techniek’ te helpen realiseren:

1.1 De kleuters kunnen verschillen onderscheiden in geluid, geur, kleur, smaak en voelen;

1.2 De kleuters tonen een explorerende en experimenterende aanpak om meer te weten te komen over de natuur;

2.5 De kleuters kunnen geschikt materiaal en gereedschap kiezen voor het realiseren van een eenvoudig technisch systeem;

2.6 De kleuters kunnen een eenvoudig technisch systeem maken, al dan niet aan de hand van een stappenplan.

Leerlingen uit het lager onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschap en techniek’ te helpen realiseren:

2.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren;

2.12 De leerlingen kunnen keuzen maken bij het gebruiken of realiseren van een technisch systeem, rekening houdend met de behoefte, met de vereisten en met de beschikbare hulpmiddelen;

2.13 De leerlingen kunnen een eenvoudige werktekening of handleiding stap voor stap uitvoeren.

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.