Navigeer dropdown

      

Wat heb je nodig?

  • Glas bruiswater, tonic of witte limonade (met bubbels) 
  • Citroen 
  • Mesje    

Aan de slag!

Schenk het drankje van je keuze uit (als het maar bellen maakt en doorzichtig is).

Laat er een paar citroenpitten in vallen en kijk toe. Je kan ook rozijnen gebruiken. 

Wat gebeurt er?

De pitten stijgen en zinken, stijgen en zinken, enzovoort.

Hoe zit dat?

De pitten hebben een hogere dichtheid dan water en zinken. Maar dan hechten zich bellen aan de pitten. Een pit-met-bellen heeft een groter volume, maar nog steeds dezelfde massa. Het geheel heeft nu een kleinere dichtheid en stijgt op. Bovenaan ontploffen de belletjes en de pit zinkt weer.

Drinkwaterbedrijven pompen zuurstof in het grond- of oppervlaktewater waar ze drinkwater van willen maken. Kleine zwevende deeltjes in het water hechten zich aan de luchtbelletjes en komen zo mee naar boven. In tegenstelling tot de zware pitten in ons drankje, blijven de kleine deeltjes kleven in het oppervlaktevlies van het water. Ze worden daar afgeschraapt. Deze techniek voor waterzuivering noemen we flotatie.

Ben je leerkracht? Klik dan op onderstaande knoppen om te ontdekken hoe dit proefje in jouw lessen past.

Deze proef kan gebruikt worden als demo in het kleuteronderwijs.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindterm binnen het vak ‘Wetenschap en techniek’ te helpen realiseren:

1.2 De kleuters tonen een explorerende en experimenterende aanpak om meer te weten te komen over de natuur.

Leerlingen uit het lager onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Wetenschap en techniek’ te helpen realiseren:

1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren;

1.15 De leerlingen kunnen illustreren dat een stof van toestand kan veranderen.

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.