Navigeer dropdown

Planten zijn niet zomaar groen, daar is een goede reden voor. De groene kleur van hun bladeren wordt veroorzaakt door bladgroen of chlorofyl (chloro = groen, fyl = blad), een stofje dat gevormd wordt onder invloed van licht. Chlorofyl zit opgeslagen in bladgroenkorrels of chloroplasten, kleine fabriekjes die de energie uit licht omzetten in chemische energie. In dit experiment ga je de groene kleur van planten isoleren. Bovendien ontdek je welke andere kleuren er in een plant verborgen zitten.

Opgelet

Vraag hulp aan een volwassene bij het verwarmen van het mengsel.

Wat heb je nodig?

  • Een handvol spinazie
  • Vijzel of scherp mes
  • Bunsenbrander
  • Vuurvaste maatbeker van 1l
  • Hoge maatcilinder
  • Trechter
  • Witte koffiefilter
  • Aceton
  • White spirit

Aan de slag!

Stap 1:
Maal de spinaziebladeren fijn met de vijzel of hak ze in kleine stukjes met een scherp mes.


Stap 2:
Doe de spinazie in de maatbeker en voeg 300ml aceton toe.


Stap 3:
Verwarm het mengsel gedurende enkele minuten op een zacht vuurtje, tot de aceton groen ziet.


Stap 4:
Laat het mengsel afkoelen.


Stap 5:
Giet het mengsel doorheen de trechter, voorzien van een koffiefilter, in de maatcilinder.


Stap 6:
Voeg nu 300ml white spirit toe (ongeveer evenveel als aceton).


Stap 7:
Meng goed en laat het mengsel bezinken.

img

Wat gebeurt er?

Al snel kan je zien dat het mengsel zich splitst in twee lagen. De vloeistof bovenaan de cilinder krijgt een groene kleur, onderaan zie je een gele kleur verschijnen.

img

Hoe zit dat?

Door de bladeren fijn te stampen en op te koken in aceton, hebben ze hun kleurstoffen ‘losgelaten’. Niet alleen het groene chlorofyl, maar ook caroteen en xanthofyl, die een gele tot oranje kleur hebben. Al die kleurstoffen zitten nu opgelost in de aceton en het mengsel ziet er groen uit.

Maar die verschillende kleuren hebben ook verschillende eigenschappen. Chlorofyl lost goed op in white spirit, terwijl caroteen en xanthofyl beter oplossen in aceton. Omdat white spirit lichter is dan aceton, gaat de white spirit bovenop de aceton drijven. En dus ook de groene kleur.

Na enkele minuten kan je al een dunne, donkergroene ring zien bovenaan de maatcilinder. Na enkele uren rusten, zie je duidelijk de groene white spirit drijven op de gele aceton.

Ben je leerkracht? Ontdek hier hoe dit proefje in jouw lessen past.

Leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs kunnen dit proefje zelf doen.

In het educatief pakket 'Plantastisch!' ontdek je hoe je dit proefje kan integreren in je lessen.

Dit proefje kan gebruikt worden om volgende vakgebonden eindtermen binnen het vak ‘Natuurwetenschappen’ te helpen realiseren:

3 De leerlingen kunnen bij een bloemplant de functies van de wortel, de stengel, het blad en de bloem aangeven;

13 De leerlingen kunnen uit waarnemingen afleiden dat in planten stoffen gevormd worden onder invloed van licht en met stoffen uit de bodem en de lucht;

15 De leerlingen kunnen zichtbare en onzichtbare straling in verband brengen met verschijnselen en toepassingen uit het dagelijks leven;

19 De leerlingen kunnen in concrete voorbeelden uit het dagelijks leven aantonen dat energie in verschillende vormen kan voorkomen en kan omgezet worden in een andere energievorm.

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.