Navigeer dropdown

Een reuze knikkerbaan, een ‘luchtfiets’ en een 3D-dissectietafel: het doe-centrum van Technopolis staat vol verrassende opstellingen die wetenschap en technologie tot leven brengen. Zou het niet onwijs leuk (en leerrijk) zijn als jij hieraan kon meebouwen? En als je ook nog eens zélf mocht verzinnen wat je bouwt? Goed nieuws, dat kan! Volgend schooljaar lanceren we onze Pitch & Play wedstrijd. Doe mee en bouw een nieuwe Technopolis-exhibit!

Goed nieuws, dat kan! Volgend schooljaar lanceren we onze Pitch and Play wedstrijd. Doe mee, verzamel alle talenten uit je klas en bedenk en bouw samen de volgende Technopolis-exhibit! Henk Rijckaert vertelt jullie op zijn eigen komische manier waarom je zeker moet deelnemen aan de wedstrijd.

Wie mag er meedoen?

Zit jij in de derde graad van het secundair onderwijs ASO, TSO, BSO, BuSO of KSO? Dan kun je deelnemen! Stel samen met jouw leerkracht een team samen van minstens 3 of maximum 25 leerlingen.

Waar doen jullie dat?

Het spel wordt online gespeeld op een digitaal platform. Daar kunnen jullie samenwerken, vragen stellen en feedback geven en beoordelen.

Wat valt er te winnen?

Het winnende team ziet zijn opstelling schitteren in Technopolis, maar daarnaast vallen er nog heel wat mooie prijzen weg te kapen. Jullie maken kans op een party met een bekende DJ of festival- en filmtickets. Jullie school kan dan weer een digitaal bord, een 3D-printer en digitaal lesmateriaal winnen.

In geval van overmacht kunnen de prijzen door Technopolis vervangen worden door gelijkwaardige prijzen.

Wat gaan jullie doen?

  • Jullie kunnen meedoen met een ondernemingsspel. Elk team krijgt een durfkapitaal van investeerders, waarmee ze een virtuele activiteit opstarten: namelijk de creatie van een nieuwe Technopolis-opstelling waar al onze bezoekers van omvervallen. (Liefst niet letterlijk - tenzij de wet van de zwaartekracht er iets mee te maken heeft natuurlijk). Tijdens het spel zal elk team zijn ‘opstelling van de toekomst’ verdedigen en optimaliseren. De beste wint. 
  • Let wel: De uitvinding ‘van de toekomst’ moet passen binnen één van de drie thema’s: wiskunde, sport (in de brede zin, dus ook mechanica/fysica), licht en donker. Groene en energiezuinige ideeën met een maatschappelijke relevantie scoren bonuspunten.

Hoe verloopt het spel?

Er zijn drie rollen.

  1. De leerkracht ontpopt zich tot ondernemer 'captain' en bedenkt samen met jullie een eerste concept voor een Technopolis-exhibit.
  2. Jullie, de leerlingen, zijn de 'talenten'. Samen met jullie leerkracht werken jullie gedurende het spel aan een ondernemingsplan en nemen jullie het op tegen andere groepen.
  3. Dat doen jullie door de investeerders  - medewerkers van Technopolis (Power Sponsors) en andere leerkrachten en leerlingen (Sponsors) - te overtuigen van jullie concept. Het doel? Hen laten investeren, zodat jullie op het einde een zo hoog mogelijke marktkapitalisatie hebben.

In 3 verschillende kapitaalrondes (die gespeeld worden in de concept- en ontwerpfase) verbeteren jullie jullie ondernemingsplan. Na elke ronde kiezen de investeerders de ondernemingen waarin ze virtueel geld willen investeren.

  • In de conceptfase werken jullie het concept tot in de puntjes uit: wat is het idee, welk wetenschappelijk principe zit erachter, wat leert de bezoeker en wat is voor hem de unieke ervaring?  

  • In de ontwerpfase denken jullie na over de uitvoerbaarheid van de opstelling: wat zijn de potentiële risico's, welke investeringen zijn nodig en hoe promoten we dit op een originele manier om meer nieuwe bezoekers aan te trekken?

Waarom meedoen?

  • Omdat jij zonder twijfel liever al doende leert, dan met je neus in de boeken te zitten.
  • En omdat je zo aan den lijve ondervindt hoe leuk, creatief en verrijkend het is om zelf een concept te bedenken, te ontwerpen en te bouwen.
  • Maar vooral omdat jij en je team meebouwen aan de toekomst van Technopolis. Sowieso een onvergetelijke ervaring die - als jullie winnen - wordt vereeuwigd in ons doe-centrum. Met andere woorden: jullie schrijven geschiedenis!
  • Als kers op de taart maken jullie kans op leuke prijzen (zoals een fuif voor de school met een bekende DJ, festival- en filmtickets ...)

Hoe meedoen?

Zoek enkele knappe koppen onder je klasgenoten. En overtuig de handigste, slimste of meest creatieve leerkracht van je school om 'captain' te worden. Hij of zij kan jullie team inschrijven via technopolis.be/pitchandplay

Praktisch

  • Inschrijven kan tot en met 20 oktober 2017
  • De wedstrijd loopt van 6 november 2017 tot 23 maart 2018
  • De winnaar wordt bekend gemaakt op vrijdag 30 maart 2018
  • De winnende klas werkt mee aan het maken van de opstelling vanaf 16 april tot en met 31 mei 2018
  • Capaciteit: minimum 3 leerlingen en maximum 25 leerlingen per team
  • Prijs: deelnemen aan de wedstrijd is gratis

 

Lees voor je begint eerst de algemene voorwaarden van de wedstrijd!

> algemene voorwaarden 

Met de steun van onze partners

 

       







 
 


               

Deelnemen?

Spreek je leerkracht aan en overtuig hem of haar om jullie in te schrijven!

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.