Navigeer dropdown

Technopolis is voor jouw leerlingen dé plek om wetenschap en technologie te ontdekken. Zou het niet onwijselijk leuk en leerrijk zijn als ze hier - onder jouw leiding - zelf aan konden meebouwen? En als ze ook nog eens zélf mochten verzinnen wat ze bouwen?

Goed nieuws, dat kan! Volgend schooljaar lanceren we onze Pitch and Play wedstrijd. Doe mee, verzamel alle talenten uit je klas en bedenk en bouw samen de volgende Technopolis-exhibit! Henk Rijckaert vertelt jullie op zijn eigen komische manier waarom je zeker moet deelnemen aan de wedstrijd.

Wie kan er meedoen?

Leerkrachten en leerlingen uit de 3de graad van het secundair onderwijs. ASO, TSO, BSO, BuSO of KSO - iedereen is welkom! Je schrijft je in als een team, bestaande uit 1 leerkracht en een groep van leerlingen.

Waar doen jullie dat?

Het spel wordt online gespeeld, op een digitaal platform waar de teamleden vlot en constructief samenwerken . Op dit laagdrempelige platform starten jullie gesprekken, stellen jullie vragen en beoordelen jullie feedback.

Wat valt er te winnen?

Het winnende team ziet zijn opstelling in Technopolis schitteren én ontvangt ook heel wat mooie prijzen. Zo maken scholen kans op een digitaal bord, een 3D-printer en digitaal klasmateriaal. De leerlingen kunnen dan weer een party met een bekende DJ of festival- en filmtickets winnen.

In geval van overmacht kunnen de prijzen door Technopolis vervangen worden door gelijkwaardige prijzen.

Wat gaan jullie doen?

  • De deelnemers wagen zich aan een ondernemingsspel. Elk team krijgt een durfkapitaal van investeerders. Hiermee starten ze een virtuele activiteit op - in dit geval de creatie van een Technopolis-exhibit. 

  • De uitvinding moet passen binnen één van de 3 thema's: wiskunde, sport (in de brede zin, dus ook mechanica/fysica) of licht en donker. Groene en energiezuinige ideeën met een maatschappelijke relevantie scoren bonuspunten.

  • Tijdens het spel zal elk team zijn 'exhibit van de toekomst' verdedigen en optimaliseren. De beste wint.

Hoe verloopt het spel?

Er zijn 3 rollen:

  1. De leerkracht - jij dus - ontpopt zich tot ondernemer 'captain' en bedenkt samen met jouw leerlingen een eerste concept voor een Technopolis-opstelling.

  2. Samen met enkele talenten - jouw leerlingen - werk je gedurende het spel aan het ondernemingsplan. Jullie nemen het als team op tegen andere groepen.

  3. Dat doen jullie door de investeerders (investors) - medewerkers van Technopolis (Power Sponsors) en andere leerkrachten en leerlingen (Sponsors) - te overtuigen van jullie concept. Het doel? Hen laten investeren, zodat je op het einde een zo hoog mogelijke marktkapitalisatie hebt.

In 3 verschillende kapitaalrondes (die gespeeld worden in de concept- en ontwerpfase) verbeteren jullie jullie ondernemingsplan. Na elke ronde kiezen de investeerders de ondernemingen waarin ze virtueel geld willen investeren.

  • In de conceptfase werken jullie het concept tot in de puntjes uit: wat is het idee, welk wetenschappelijk principe zit erachter, wat leert de bezoeker en wat is voor hem de unieke ervaring? 

  • In de ontwerpfase denken jullie na over de uitvoerbaarheid van de opstelling: wat zijn de potentiële risico's, welke investeringen zijn nodig en hoe promoten we dit op een originele manier om meer nieuwe bezoekers aan te trekken? 

Waarom meedoen?

De vraag is eigenlijk: waarom niet?

  • Je stoomt je leerlingen klaar voor de wereld van morgen. Om daarin mee te zijn, springen jullie best nu al mee op de kar van de digitalisering en vernieuwing.

  • Je maakt je leerlingen warm voor een beroep in de wetenschappelijke of technologische sector. Belangrijk, want in de toekomst zal er nog meer nood zijn aan STEM-profielen. Inderdaad, nóg, want ook vandaag geraken al een groot deel van de vacatures niet ingevuld.

  • Jouw team bouwt mee aan de toekomst van Technopolis. Sowieso een onvergetelijke ervaring die - als jullie winnen - wordt vereeuwigd in ons doe-centrum. Met andere woorden: jullie schrijven geschiedenis.

  • Je wordt gedurende het volledige traject begeleid door Technopolis.

  • Jullie zullen ook voortdurend worden aangemoedigd tijdens de wedstrijd om jullie voorstel te verbeteren.

  • Een lespakket begeleidt jullie stap voor stap door de verschillende rondes.

  • Tot slot bereik je met het project de (vakoverschrijdende) eindtermen.

Praktisch

  • Inschrijven kan tot en met 20 oktober 2017
  • De wedstrijd loopt van 6 november 2017 tot 23 maart 2018
  • De winnaar wordt bekend gemaakt op vrijdag 30 maart 2018
  • De winnende klas werkt mee aan het maken van de opstelling vanaf 16 april tot en met 31 mei 2018
  • Capaciteit: minimum 3 leerlingen en maximum 25 leerlingen per team
  • Prijs: deelnemen aan de wedstrijd is gratis

 

Lees voor je begint eerst de algemene voorwaarden van de wedstrijd!

> Algemene voorwaarden  

Met de steun van onze partners

         


 

      

 

Schrijf je nu in

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.