Hoe maak je een ketting van ijsblokjes?

Een winters experiment!
Brrrr… Als het sneeuwt of gaat sneeuwen, strooien ze zout over de wegen. Maar waarom? Wat doet zout met ijs? Ontdek het met dit experiment.
20200824 Technopolis 28
20200824 Technopolis 25

Wat heb je nodig?

  • Enkele ijsblokjes
  • Schaal koud water 
  • Zout
  • Touwtje
  • Eventueel een mes

Op het doe-blad onderaan deze pagina vind je een extra oefening. De materialen daarvoor staan op het doe-blad zelf vermeld.

Aan de slag!

Stap 1: Vul de schaal voor ongeveer 4 cm met koud water en leg 4 ijsblokjes in het water.

Stap 2:
Leg het touwtje op de ijsblokjes.

Stap 3:
Strooi op elk ijsblokje een mespunt zout over het touwtje en wacht 1 minuut. Wat denk je dat er zal gebeuren wanneer je het touwtje opheft?

Stap 4:
Als er 1 minuut voorbij is, hef je het touw voorzichtig op. Als er 1 of meerdere blokjes aan het touwtje hangen is het experiment gelukt. Niet gelukt? Wacht dan nog 1 minuut en probeer het opnieuw.

20200824 Technopolis 28

Wat gebeurt er?

Één of meerdere ijsblokjes blijven aan het touwtje hangen.

Hoe zit dat?

Ijs smelt normaal als het 0°C is of warmer. Maar door zout smelt ijs al bij temperaturen die lager zijn dan 0°C.

Wanneer je dus zout op het ijsblokje strooit, zal het beginnen smelten. Doordat het echter een stevig brokje ijs is dat langere tijd erg koud blijft, zal het water rond het touwtje ook terug bevriezen. Zo komt het touw vast te zitten in het ijsblokje!

Omdat dit experiment afhangt van de temperatuur van je water, je ijsblokjes en je hoeveelheid zout, moet je soms een paar keer proberen om dit te doen slagen.

Leuk proefje?

Stop dan zeker niet met experimenteren. Met ons doe-blad kan je thuis of in de klas naar hartenlust meer ontdekken over dit bijzondere proefje.

Dit doe-blad is geschikt voor kinderen van 6 t.e.m. 9 jaar.

20200824 Technopolis 27

Waar kom je dat nog tegen?

Nu weet je dus waarom ze zout op wegen strooien als het heeft gesneeuwd. De sneeuw ontdooit dan al bij temperaturen lager dan 0°C. Zo wordt de weg dus minder glad.

Wetenschap en techniek:
1.1. De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.
1.15 De leerlingen kunnen illustreren dat een stof van toestand kan veranderen.