Zwemmende tekening

Maak een tekening met whiteboardstiften en laat ze drijven!
Inkt die je bijna nét zo vlot weer afveegt dan hij op een glad oppervlak hecht: het eigenaardige gedrag van whiteboardstiften is het gevolg van een ingenieus samenspel aan chemische eigenschappen. En dat maakt hen uiterst geschikt om … zwemmende tekeningen mee te maken!
Zwemmende tekening 15

Wat heb je nodig?

  • Whiteboardstift(en)
  • Bord
  • Water
  • Rietje (optioneel)

Aan de slag!

Stap 1: Maak een tekening op het bord. Ga minstens tweemaal over elke lijn, zodat het een stevige’ tekening wordt.

Stap 2:
Giet heel voorzichtig een laagje water in het bord.

Wat gebeurt er?

De tekening drijft op het water. Probeer de tekening te laten bewegen, met je vinger in het water of met een rietje waar je doorheen blaast.

Hoe zit dat?

Een whiteboardstift heeft dezelfde ingrediënten als een gewone stift, plus een losmiddel’. Al die ingrediënten zijn opgelost in een alcohol. Zodra de inkt de stift verlaat, verdampt de alcohol. De kleurstoffen zijn niet oplosbaar in het losmiddel. Er ontstaan twee laagjes: een laagje inkt bovenop een laagje losmiddel (zoals een laagje olie dat drijft op water).

Daardoor kan je whiteboard inkt zo makkelijk weer afvegen. De kleurstoffen zijn ook onoplosbaar in water. Ze drijven op water, net zoals olie. En zo kan je dus een zwemmende tekening maken!

Meer info over de werking van whiteboardstiften kan je lezen in onze blog.

Wetenschap en techniek:
1.4 De kleuters kunnen organismen en gangbare materialen ordenen aan de hand van eenvoudige, zelf gevonden criteria.
Wetenschap en techniek:
1.14 De leerlingen kunnen van courante materialen uit hun omgeving enkele eigenschappen aantonen.
1.2 De leerlingen kunnen, onder begeleiding, minstens één natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese.
1.3 De leerlingen kunnen in een beperkte verzameling van organismen en gangbare materialen gelijkenissen en verschillen ontdekken en op basis van minstens één criterium een eigen ordening aanbrengen en verantwoorden.
Chemie:
C10 De leerlingen kunnen het oplosproces in verband brengen met het polaire of apolaire karakter van de opgeloste stof en het oplosmiddel.