Technopolis is gesloten
Jongeren

Friend Zone

Digital escape game voor jongeren
2e & 3e gr. SO
In samenwerking met IBM, Child Focus en LUCA School of Arts ontwikkelden we een unieke digital escape game. Geen deuren of kasten met ontbrekende sleutels, maar tablets, een nieuw sociaal media platform en verborgen IP-adressen vormen het voorwerp van een ongeziene digitale en sociale beproeving die haarfijn aansluit bij de leefwereld van 14- tot 18-jarigen.

Login correct!

Sociale media zijn intrinsiek verweven met de identiteit en sociale status van jongeren. Toch mogen we er niet zomaar vanuit gaan dat alle jongeren per definitie mediawijs zijn of volledig bewust van de digitale en sociale valkuilen van sociale media.

Als test laten we je leerlingen in kleine groepjes op een nieuw en onbekend sociaal mediaplatform inloggen.

Admin error notification

Inloggen is het gemakkelijke gedeelte. De uitdagingen die volgen, testen de mediawijsheid en digitale competenties van je leerlingen.

Hun speelzone? De hele tentoonstellingsruimte van Technopolis. Beschikken jouw leerlingen over de juiste vaardigheden om het systeem te hacken en zo het spel tot een goed einde te brengen?

Het scenario sluit volledig aan bij de leefwereld van jongeren en roept onder meer vragen op over sexting, fake news, nieuwe technologieën, privacy en hacking.

Game over?

Na afloop van de game licht een edutainer van Technopolis de resultaten toe. Op deze manier krijgen de leerlingen duiding over relevante topics en de problematiek die via de game naar boven kwamen.

Educatieve en pedagogische doelstellingen

De game sluit aan bij de leefwereld van jongeren en houdt maximaal rekening met de onderwijsdoelen digitale competentie en mediawijsheid.

De spelervaring is gefundeerd op recent wetenschappelijk onderzoek en maakt gebruik van verschillende modi van hedendaagse technologie om educatieve en pedagogische doelstellingen via gamification te bereiken.

Friend Zone kwam tot stand i.s.m.

IBM and the IBM logo are trademarks of International Business Machines Corp., registered in many jurisdictions worldwide.

Praktisch

Je leerlingen krijgen aan het begin van het spel een tablet en een infobrochure om de game te kunnen spelen. Voor een optimale spelervaring is het belangrijk dat zij op voorhand zo weinig mogelijk informatie over de game ontvangen. Wens je als leerkracht meer informatie, neem dan contact op met ons.

€ 6 per leerling, altijd in combinatie met een klasbezoek (zie tarieven klasbezoeken secundair)
Leerlingen van de 2e en 3e graad SO. Er is geen voorkennis nodig om het spel te kunnen spelen.
Max. aantal leerlingen: 30
De Digital Escape Game kan geboekt worden op dinsdag 21/01, maandag 3/02, dinsdag 24/03, dinsdag 28/04, dinsdag 5/05 en dinsdag 16/06.
Start om 12u30
2 uur tot 2,5 uur

Boek nu alvast Friend Zone!

Boek nu je klasuitstap en schrijf je leerlingen in voor een ongeziene digitale en sociale beproeving die haarfijn aansluit bij hun leefwereld.