KO & LO

Maak je klasbezoek aan Insectopia compleet!

Voor als het kriebelt het om nog meer leren over insecten
Trek jij met je klas binnenkort naar Insectopia? Dan willen we je toch even waarschuwen dat het bij jouw leerlingen weleens kan gaan beginnen kriebelen… om nóg meer te leren over insecten. Gelukkig hebben daar de ideale remedie voor!
20210903 Insectopia 3

Voor, tijdens en na je bezoek aan Insectopia

Kruipt er veel tijd in de voorbereiding van je uitstap? En steek je ook nog eens veel energie in de nabespreking in de klas? Niet als het aan ons ligt!

Kleuters & 1e en 2e lj. LO

Doe- en denkkaarten

De kleinste bengels zetten we aan het werk met een reeks leuke en tot de verbeelding sprekende opdrachten. Dat maakt hun ontdekkingstocht doorheen Insectopia niet alleen bijzonder leerrijk, maar ook een tikkeltje spannender. Daarnaast leren ze al spelend dat samenwerken niet alleen voor bijen en mieren héél belangrijk is.

  • Gratis
  • Leerrijke aanvulling tijdens je bezoek aan Insectopia
Ontvang ze in je mailbox
3e - 6e lj. LO

Doe-boekje

Hoe herken je insecten? Wat eten ze? Welke superkrachten hebben ze? En waarom zijn ze zo nuttig? Ons doe-boekje zit boordevol vragen en opdrachten die je leerlingen tijdens hun speurtocht in Insectopia doen ontpoppen tot échte onderzoekers. Onmisbaar als je wil dat je leerlingen zoveel mogelijk bijleren over onze uit de kluiten gewassen zespotige vrienden!

  • 1 per leerling
  • Te reserveren bij je klasbezoek
Je krijgt de Doe-boekjes bij aankomst in Insectopia.
3e - 6e lj. LO

Educatief pakket

Niet alleen in de wondere wereld van Insectopia kan je de gekste dingen over insecten ontdekken. Aan de hand van een gloednieuw educatief pakket boordevol leuke opdrachten kruip je je samen met je leerlingen op school in de wereld van insecten. Het pakket zit ook vol handige tips om je nabije omgeving insectvriendelijker te maken. Ideaal dus voor vlak voor of na je schooluitstap!

  • Gratis
  • Aanbevolen in combinatie met bezoek aan Insectopia
Ontvang het in je mailbox
Doe Doos Zoem 13
KO & LO

DoeDoos Zoem

Met DoeDoos Zoem, een doe- en knutselpakket voor 4 tot 12-jarigen, creëer je eender waar – lekker coronaveilig thuis of in de klas – de coolste superhelden: ze zijn half robot, half … welja insect.

29,95 — € 99 (L) — € 229 (XL)

Ontdek meer

Geprikt door insecten? Spring dan ook binnen in Technopolis

Je kan de show Maar natuurlijk!’ en de workshop Minecraft: Education Edition’ ook boeken zonder dat je de rest van Technopolis bezoekt. Dan betaal je enkel voor het bezoek aan Insectopia en de show en/​of workshop.

3e - 6e lj. LO

Show Maar natuurlijk!

Verkleurende bladeren, hongerige bijen en vliegjes met een lichtgevende poep? Achter elke boom doet onze altijd goedgemutste boswachter wel een verrassende ontdekking. In deze show doorprikken we het mysterie achter een reeks boeiende natuurverschijnselen en insecten.

  • 3 per leerling
  • Te reserveren bij je klasuitstap
Schooljaar 2021 -2022
5e en 6e lj. LO

Workshop Minecraft: Education Edition

Mag er ook eens een bij-zondere uitdaging aan te pas komen? We laten je leerlingen hun gang gaan in Minecraft, een wereld van blokjes waarin werkelijk álles mogelijk is. Al spelend ontdekken ze meer over bijen, over hun rol in de biodiversiteit, hun opmerkelijke gewoontes en de felbegeerde honing die ze produceren.

  • 245 per workshop
  • Te reserveren bij je klasuitstap
November 2021 - juni 2022
20210903 Insectopia 6

Kriebelt het om naar Insectopia te trekken?

Goed! Maar misschien wil je eerst nog een paar dingen weten zoals hoeveel een klasbezoek kost of wanneer je kan langskomen?

Alles wat je moet weten

Met Insectopia vink je volgende ontwikkelingsdoelen en eindtermen af

Een bezoek aan Insectopia

Wetenschappen en techniek

1. Natuur

1.2. De kleuters tonen een explorerende en experimenterende aanpak om meer te weten te komen over de natuur.

1.3. De kleuters kunnen met hulp van een volwassene, eenvoudige bronnen hanteren om meer te weten te komen over de natuur.

1.5. De kleuters kunnen in verband met voortplanting van mensen en dieren, illustreren dat een levend wezen steeds voortkomt uit een ander levend wezen van dezelfde soort.

1.6. De kleuters kunnen illustreren dat de geboorte van mens en dier wordt voorafgegaan door een periode van gedragen worden door de moeder of door de ontwikkeling in een ei.

1.13. De kleuters tonen een houding van zorg en respect voor de natuur.

Wetenschappen en Techniek

1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.

1.5 De leerlingen kunnen bij organismen kenmerken aangeven die illustreren dat ze aangepast zijn aan hun omgeving.

1.6 De leerlingen kunnen illustreren dat de mens de aanwezigheid van organismen beïnvloedt.

1.24 De leerlingen kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe mensen op positieve, maar ook op negatieve wijze omgaan met het milieu.

1.26 De leerlingen tonen respect en zorg voor de natuur vanuit het besef dat de mens voor zijn levensbehoeften afhankelijk is van het natuurlijk leefmilieu.

Doe- en denkkaarten

Wetenschappen en techniek

1. Natuur

1.2. De kleuters tonen een explorerende en experimenterende aanpak om meer te weten te komen over de natuur.

1.3. De kleuters kunnen met hulp van een volwassene, eenvoudige bronnen hanteren om meer te weten te komen over de natuur.

1.5. De kleuters kunnen in verband met voortplanting van mensen en dieren, illustreren dat een levend wezen steeds voortkomt uit een ander levend wezen van dezelfde soort.

1.6. De kleuters kunnen illustreren dat de geboorte van mens en dier wordt voorafgegaan door een periode van gedragen worden door de moeder of door de ontwikkeling in een ei.

1.13. De kleuters tonen een houding van zorg en respect voor de natuur.

Wiskundige initiatie

1. Wiskundige initiatie-getallen

1.2. De kleuters kunnen met aanwijzing vijf dingen correct (simultaan) tellen en daarna zeggen hoeveel dingen er geteld zijn (resultatief).

2. Wiskundige initiatie-meten

2.1. De kleuters kunnen handelend en verwoordend twee dingen op hun kwalitatieve eigenschap vergelijken.

2.2. De kleuters kunnen dingen kwalitatief vergelijken en samenbrengen op basis van één of twee gemeenschappelijke kenmerken.

Wetenschappen en techniek

1. Natuur

1.1. De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.

1.3. De leerlingen kunnen in een beperkte verzameling van organismen en gangbare materialen gelijkenissen en verschillen ontdekken en op basis van minstens één criterium een eigen ordening aanbrengen en verantwoorden.

1.24. De leerlingen kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe mensen op positieve, maar ook op negatieve wijze omgaan met het milieu.

1.26.° De leerlingen tonen respect en zorg voor de natuur vanuit het besef dat de mens voor zijn levensbehoeften afhankelijk is van het natuurlijk leefmilieu.

Wiskunde

1. Wiskunde — Getallen

1.3 De leerlingen kennen de betekenis van: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, veelvoud, deler, gemeenschappelijke deler, grootste gemeenschappelijke deler, kleinste gemeenschappelijk veelvoud, procent, som, verschil, product, quotiënt en rest. Zij kunnen correcte voorbeelden geven en kunnen verwoorden in welke situatie ze dit handig kunnen gebruiken.

Doe-boekje

Wetenschappen en techniek

1. Natuur

1.1. De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.

1.3. De leerlingen kunnen in een beperkte verzameling van organismen en gangbare materialen gelijkenissen en verschillen ontdekken en op basis van minstens één criterium een eigen ordening aanbrengen en verantwoorden.

1.4. De leerlingen kennen in hun omgeving twee verschillende biotopen en kunnen er enkele veel voorkomende organismen in herkennen en benoemen.

1.5. De leerlingen kunnen bij organismen kenmerken aangeven die illustreren dat ze aangepast zijn aan hun omgeving.

1.6. De leerlingen kunnen illustreren dat de mens de aanwezigheid van organismen beïnvloedt.

1.7. De leerlingen kunnen de wet van eten en gegeten worden illustreren aan de hand van minstens twee met elkaar verbonden voedselketens.

1.16. De leerlingen kunnen met enkele voorbeelden aantonen dat energie nodig is voor het functioneren van levende en niet-levende systemen en kunnen daarvan de energiebronnen benoemen.

1.24. De leerlingen kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe mensen op positieve, maar ook op negatieve wijze omgaan met het milieu.

1.26. De leerlingen tonen respect en zorg voor de natuur vanuit het besef dat de mens voor zijn levensbehoeften afhankelijk is van het natuurlijk leefmilieu.