Hoe maak je een wolk in een fles?

Maak zelf het weer!
Wat is dat eigenlijk, een wolk? Ontdek het zelf door er eentje te vangen in een fles.
Wolk in een fles

Opgelet!

Vraag steeds hulp aan een volwassene.

Wat heb je nodig?

  • Stevige plastic fles van 2 liter (bijvoorbeeld een colafles)
  • 3 lucifers
  • Lauwwarm water

Aan de slag!

Stap 1: Doe een bodempje lauw water in de fles. 

Stap 2: Steek de drie lucifers tegelijkertijd aan en laat ze eventjes branden.

Stap 3: Blaas ze gelijktijdig uit en doe ze terwijl ze nog roken- in de fles.

Stap 4: Draai nu zo snel mogelijk de stop op de fles.

Stap 5: Knijp de fles stevig samen en laat ze dan los. Wat zie je? Denk je dat de proef even goed zou werken met koud water?

Wat gebeurt er?

Er verschijnt een wolk in de fles. Wanneer je de fles weer samenknijpt, verdwijnt de wolk. Je kan deze handelingen enkele keren na elkaar herhalen. De wolk verschijnt en verdwijnt telkens opnieuw.

Wolk in een fles

Hoe zit dat?

De lucht in de fles bevat een heleboel kleine deeltjes. Zo heb je waterdeeltjes, van het water onderaan in de fles dat verdampt, maar ook minuscule rookdeeltjes van de lucifers.

Knijp je in de fles? Dan pers je de lucht met al die deeltjes samen en maak je die een beetje warmer. Je kan dit vergelijken met een fietspomp die warmer wordt wanneer je een fietsband oppompt. Laat je de fles nadien los? Dan heeft de lucht terug meer plaats en koelt ze af. Doordat de lucht kouder wordt, vormen de waterdeeltjes kleine druppeltjes water. Dat noemen we condenseren. Ze vormen die druppeltjes rondom de rookdeeltjes. Al die kleine druppeltjes samen maken een mooie wolk!

Waar kom je dat nog tegen?

Vroeg jij je al eens af waarom een vliegtuig een wolkstreep achterlaat in de lucht?

Dat komt omdat een vliegtuig brandstof verbrandt om te kunnen vliegen. Bij die verbranding komen waterdamp en stofdeeltjes vrij. Hoog in de lucht is het heel koud. De waterdeeltjes zullen dus condenseren en kleine druppeltjes vormen rondom de stofdeeltjes. Zo krijg je die lange wolken.

Vliegtuig streep
Wetenschap en techniek:
1.15 De leerlingen kunnen illustreren dat een stof van toestand kan veranderen.
2.13 De leerlingen kunnen een eenvoudige werktekening of handleiding stap voor stap uitvoeren.
2.16 De leerlingen zijn bereid hygiënisch, nauwkeurig, veilig en zorgzaam te werken.