Dansende robot

Workshop LEGO SPIKE

We leren je leerlingen programmeren op school!
Nieuw
1e gr. SO
Met LEGO Education SPIKE Prime leren we leerlingen uit de 1e graad secundair blok per blok programmeren. Aan de hand van leuke STEAM-opdrachten dagen we hen uit om kritisch na te denken en complexe problemen op te lossen. Hun tools? Programmeerbare bouwblokken, motoren en sensoren, en een bijzonder intuïtieve programmeeromgeving. Een uitstap hoef je niet te plannen, want Technopolis komt met deze workshop naar jouw klas. Vraag nu vrijblijvend een offerte.

Wat is LEGO Education SPIKE™?

LEGO Education SPIKE is een pakket dat speciaal ontworpen werd om kinderen en jongeren al spelenderwijs te leren programmeren. Technopolis brengt het pakket mee naar jouw klas en laat je leerlingen er uitgebreid mee kennismaken via een reeks uitdagende STEAM-opdrachten.

LEGO Education SPIKE bevat:

  • Een programmeerbare steen met 6 in-/uitvoerpoorten, een 5x5-lichtmatrix, bluetooth-connectiviteit, een luidspreker, een 6-assige gyro en een oplaadbare batterij
  • Nauwkeurige motoren en sensoren om allerlei interactieve modellen te ontwerpen en te bouwen
  • Programmeeromgeving die gebaseerd is op de populaire op Scratch gebaseerde programmeertaal die door miljoenen kinderen over de hele wereld wordt gebruikt

Door de grote bouwelementen staat niet het bouwen met LEGO-blokken centraal, maar wel het creatieve leer- en programmeerproces.

Wat leren je leerlingen?

Samen met je leerlingen gaan we als echte derby race teams aan de slag in een verhitte strijd om aan de top te staan. We doorlopen verschillende uitdagingen, die de teams testen op teamwerk, snelheid, kracht en vindingrijkheid.

Zo doorlopen je leerlingen twee modules van LEGO SPIKE die hen de basis van programmeren en van engineering bijbrengen en tegelijk genoeg ruimte laten voor eigen creativiteit en experiment.

Al doende leren ze:

  • Creatieve en innovatieve oplossingen bedenken voor complexe problemen en algoritmisch denken.
  • Technische ontwerpvaardigheden toepassen.
  • Werken met variabelen, gegevensreeksen en gegevens uit de cloud.
  • Dat STEAM leuk en relevant voor hun leefwereld en toekomst is. Doordat ze mogen spelen en hun fantasie gebruiken, krijgen ze sneller interesse in STEAM en krijgen ze programmeren beter onder de knie.

Alle opdrachten sluiten aan bij het leerplan en zijn gericht op techniek en informatica.

Praktisch

€ 245 + € 0,7/km verplaatsingskost
1e graad SO, onderwijsniveau is niet van belang
Max. 24 deelnemers
De workshop kan plaatsvinden op een donderdag of vrijdag vóór eind december 2020.
In een klaslokaal

Wil je dat Technopolis naar jouw school komt?

Geef aan in welke show(s) en workshop(s) je geïnteresseerd bent en we werken een voorstel op maat van jouw school uit.