Technopolis is gesloten
slide

Waarom is spierpijn het ergste twee dagen na het sporten?

No pain, no gain!

Eergisteren ging je naar de fitness en vandaag raak je maar met moeite de trap op. Herkenbaar? Na een zware workout heb je soms spierpijn op plaatsen waarvan je niet eens wist dat er spieren zaten! Vanwaar komt die pijn toch? Waarom lijkt ze twee dagen na het sporten nog erger? En - belangrijker nog - kan het kwaad?

  

Wat meer crunches, enkele extra meters of een zwaarder gewicht: wie tot het uiterste gaat tijdens het sporten, voelt het daarna aan zijn spieren. Twee keer zelfs, want er bestaan twee soorten spierpijn: de vroege pijn die je meteen na je workout voelt én de uitgestelde pijn die zo’n twee dagen na je krachtinspanning de kop opsteekt.

Vroege spierpijn door verzuring

Dat branderige gevoel nét na het sporten? Dat krijg je omdat je spieren energie moesten opwekken. Dat deden ze door voedingsstoffen - zoals koolhydraten - te verbranden. En dit zorgde ervoor dat er verschillende stoffen vrijkwamen, waaronder melkzuur. We spreken dan ook van verzuring. Deze stof hoopt zich op en botst op vrije zenuwuiteindes. Auch, dat voel je!

Late spierpijn door scheurtjes

Maar dan is er nog die tweede vorm: de late spierpijn die - ongeveer twee dagen na het sporten - van opstaan, traplopen en zelfs tandenpoetsen een ware marteling maakt. Dat komt omdat er tijdens je workout microscopisch kleine scheurtjes in je spierweefsel ontstonden, omdat de belasting groter was dan wat je spiervezels aankunnen. Maar, géén paniek: het gaat niet om een echte spierscheur! Door deze scheurtjes bouwt je spierpijn op en is deze 24 tot 72 uur na je workout op zijn hoogtepunt. Je lichaam repareert deze scheurtjes en de pijn verdwijnt (gelukkig) terug.

Spieren herstellen én versterken

Wil je spierballen kweken? Dan hoort die late spierpijn erbij. Want mede dankzij die spierweefselscheurtjes worden je spieren sterker. Je lichaam schiet hierdoor in actie: het zal je beschadigde spier herstellen, maar ineens ook versterken met nieuwe eiwitten. Zo krijg je dikkere spiervezels en ben je helemaal voorbereid voor een volgende zware belasting. 

Eerst pijn, dan rust

Logisch dus dat de meeste sporters een beetje pijn wel fijn vinden. Maar let op: extreme spierpijn is nooit goed. Dan waarschuwt je lichaam je dat je iets blesseerde. Neem dus voldoende rust als je spierpijn hebt (zo krijgt je lichaam ineens ook de tijd om je spieren te versterken) en schakel pas daarna terug een versnelling hoger. Je spieren zullen je dankbaar zijn!

Ben je bezoeker, leerkracht of geïnteresseerd in evenementen? Switch hier naar een aanbod op maat.