Wat is de Assepoester-wet?

Gamen is een van de populairste hobby’s. Onze schermtijd durft dan ook wel eens te pieken. Meestal grijpen ouders of leerkrachten dan in, maar in Zuid-Korea gingen ze een stapje verder. Daar gold tien jaar lang de Assepoester-wet – een soort van anti-game-reglement.
Assepoester3

In het sprookje Assepoester’ wordt een meisje op magische wijze getransformeerd tot prinses, zodat ze naar het koninklijke bal kan. Maar de magie komt met een waarschuwing: om klokslag middernacht zal ze weer haar oude zelve worden. Iets soortgelijks gebeurde in 2011 in Zuid-Korea. Daar stopte om middernacht de magie voor heel wat gamers toen de overheid de toegang tot alle online games blokkeerde voor min-zestienjarigen.

Afsluitingswet

Een onderzoek van het National Information Society Agency uit 2010 had immers aangetoond dat er flink wat online games werden gespeeld in Zuid-Korea, en dat dit ook verslavingen met zich meebracht. Zo’n 8% van de Zuid-Koreanen tussen 9 en 39 had een internetverslaving. Bij jongeren was dat zelfs 12%. Om daar iets aan te doen, besloot de overheid de toegang tot online games voor hen af te sluiten tussen 12 uur s nachts en 6 uur s ochtends. Deze afsluitingswet werd ook wel de Assepoester-wet genoemd.

Minecraft? Adults only

Hoewel de Assepoester-wet op heel wat kritiek botste, sloeg de overheid er toch in om ze tien jaar lang aan te houden. Pas in 2021 keerde het tij door Minecraft, een geliefde game bij kinderen en een van de best verkochte games ter wereld.

Minecraft werd plots adults only’ in Zuid-Korea, omdat Microsoft besloot dat je het enkel nog via een Xbox Live-account kon spelen. Die account kan je pas aanmaken vanaf 19 jaar in Zuid-Korea. Zo vermeed Microsoft dat minderjarigen s nachts games konden spelen. Lastig gevolg? Ook overdag was dat niet meer mogelijk.

Door deze absurde regeling kwam de Assepoester-wet weer volop in de aandacht, staken de protesten erover opnieuw de kop op, en besloot de regering ze uiteindelijk af te schaffen.

Gameverslaving

Tegenstanders van de Zuid-Koreaanse Assepoester-wet werpen op dat er te weinig rekening wordt gehouden met de positieve gevolgen van gamen. Games stimuleren immers onze fantasie, verhogen ons ruimtelijk inzicht en onze reactiesnelheid, leren ons oplossingsgericht denken en omgaan met uitdagingen en mislukkingen.

Maar té veel gamen kan ook nadelige gevolgen hebben, zoals vermoeidheid, humeurigheid, slaapproblemen, en op langere termijn een slechte conditie, overgewicht, stress en verslavingsrisico’s. Op tijd dat schermpje even wegleggen is dus zelfs zonder een Assepoester-wet een aanrader.