Een mysterie is ze, de jonge verdronken vrouw die eind 19de eeuw uit de Seine in Parijs wordt gehaald. Niemand kan haar identificeren. De lijkschouwer raakt zo onder de indruk van haar gezichtsuitdrukking — hij ziet er een liefdevolle glimlach op — dat hij er een gipsafdruk van laat maken (of zo wil het verhaal toch). Die beeltenis van ‘l’inconnue de la Seine’ wordt al snel een hype: het ene afgietsel wordt er al gauw honderden.
Een muze
Niet alleen groeit het gezicht-van-gips uit tot een populair kunstvoorwerp, maar de jonge verdronken Française vormt ook voor veel artiesten een muze. De schrijver Albert Camus doopt haar ‘de verdronken Mona Lisa’, Vladimir Nabokov schrijft er een gedicht over, en zelfs Pablo Picasso zou haar als inspiratie hebben gebruikt.
Een natuurgetrouwe pop
Een goede halve eeuw later neemt het verhaal van het onbekende meisje een nieuwe wending. Rond 1950 maakt de Noorse speelgoedfabrikant Åsmund Laerdal, na jarenlang houten popjes te hebben geproduceerd, voor het eerst een pop uit zachte plastic. Deze iconische ‘Anne doll’ trekt ook de aandacht van enkele dokters. In 1958 kloppen ze bij de poppenmaker aan: of hij een levensgrote mannequin kan maken waarop studenten de nieuw ontwikkelde reanimatietechniek — CPR — kunnen oefenen? Laerdal creëert een natuurgetrouwe pop met een al even ‘echt’ gezicht, gebaseerd op het masker dat bij zijn grootouders aan de muur hangt: ‘l’inconnue’.
De meest gekuste vrouw ter wereld
De reanimatiepop — ‘Resusci Anne’ of in het Engels ‘CPR Annie’ — komt in 1960 in grote oplage op de markt. Hoewel er ook verschillende andere modellen zijn, wordt CPR Annie gezien als de meest succesvolle ‘patiënt-simulator’. De op haar toegepaste mond-op-mondbeademing maakt van Annie meteen ook de meest gekuste vrouw ter wereld.
Annie, are you ok?
Zelfs als je nog geen reanimatietraining volgde, ken je Annie waarschijnlijk. De oefenpop werd — ook los van haar geschiedenis als ‘l’inconnue’ — erg bekend. Zo duikt ze bijvoorbeeld op in het liedje ‘Smooth Criminal’ van Michael Jackson die met het zinnetje ‘Annie, are you OK?’ verwijst naar de woorden die elke Amerikaanse hulpverlener uitspreekt voor hij CPR Annie een hartmassage geeft.
Een levensredder
Dankzij Annie leerden de voorbije 60 jaar honderden miljoenen mensen reanimeren. De Laerdal Company schat dat er vandaag al zo’n twee miljoen levens werden gered dankzij CPR. Een beetje ironisch dat we dit leerden door neer te knielen naast het gezicht van een onbekende jonge vrouw, die — als het verhaal klopt — overleed lang voor de techniek die haar kon redden wijdverspreid was.
Gebeten door wetenschap? Plan een dagje Technopolis!
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht
- Terug naar overzicht