Retourtje vuilnisbelt?

Veel van onze online aankopen gaan weer terug naar afzender. Dat retourneren is vaak makkelijk en gratis. Maar uit een Zweedse studie blijkt dat een groot deel van die retouren naar de vuilnisbelt gaat. Waarom gooien webwinkels weg in plaats van opnieuw te verkopen?
Kledij

Online shoppen is zo normaal geworden dat we steeds vaker meer-dan-nodig kopen (denk maar aan die ene broek die je in verschillende maten bestelt, om alleen de juiste maat bij te houden). En soms bestellen we ook spullen online waar we achteraf niet tevreden van zijn. Er gaan dus steeds meer kledingstukken en goederen retour.

Retourtje vuilnisbelt

Uit een Zweedse studie blijkt dat die teruggestuurde spullen lang niet altijd opnieuw worden verkocht, maar dat ze vaak worden weggegooid. Dit is voor de meeste bedrijven financieel voordeliger. Sommige spullen zijn zo goedkoop om te maken dat het duurder is om ze te controleren, opnieuw in te pakken en weer te verkopen. In 2022 werd er dan ook voor bijna 22 miljard euro aan geretourneerde kleding en elektronica vernietigd – alleen nog maar in Europa.

Weggooi- of retourverbod?

De Zweedse onderzoekers onderzochten hoe we zo’n retourtje vuilnisbelt in de toekomst kunnen voorkomen. Misschien door geld te vragen voor de retourzendingen? Dat zou de consumenten alvast langer doen nadenken over al dat retourneren. Of met een verbod op vernietigen van niet-verkochte spullen, zoals in Frankrijk? Al is dat ook niet ideaal: de bedrijven moeten niets rapporteren, dus het is niet zeker of ze zich aan dat verbod houden.

Fast fashion

Om dit probleem op te lossen, zijn er verschillende maatregelen nodig volgens de onderzoekers. Zo raden ze o.a. aan om het retourproces efficiënter maken. Dan kost het minder voor de bedrijven om de teruggestuurde producten opnieuw te verkopen. Ook belangrijk? Komaf maken met goedkope fast fashion. Want broeken of truien van maar een paar euro zullen altijd gemakkelijk weggegooid worden, ofwel door de fabrikant, ofwel door de consument zelf.