Bonte kijker

Maak je eigen caleidoscoop
Spelenderwijs leren met spiegels, hoeken en licht.
Bonte kijker caleidoscoop

Opgelet

Vraag hulp aan een volwassene.

Wat heb je nodig?

  • 2 spiegels (205 cm)
  • 1 zwart karton (205 cm) 
  • 1 soepel karton (2020 cm) 
  • 1 stevig karton ( 8 x 8 cm)
  • plakband
  • kleine stukjes gekleurd en glanzend papier
  • 2 velletjes dun doorzichtig plastic (88 cm)
  • 1 elastiekje

Aan de slag!

Stap 1: Plak eerst de twee spiegels en het zwart karton in een driehoek aan elkaar. Zorg dat de spiegelkanten naar binnen staan.

Stap 2:
Plak er daarna het soepel karton stevig rond om een buis te maken.

Stap 3:
Knip dan een kartonnen schijf die op het ene uiteinde van de buis past. Maak een gaatje in het midden. Plak de kartonnen schijf vast.

Stap 4:
Bevestig nu een stukje doorzichtig plastic over het andere uiteinde. Maak dit vast met een elastiekje.

Stap 5:
Strooi er dan kleine stukjes gekleurd en/​of glanzend papier over. Bedek ze met een ander velletje plastic en plak dat vast.

Stap 6:
Houd ten slotte je caleidoscoop naar het licht.

Bonte kijker caleidoscoop 2

Wat gebeurt er?

Bekijk de mooie patronen. Schud met de buis om het patroon veranderen.

Hoe zit dat?

Zo’n kijkbuis met mooie beelden noemen we een caleidoscoop. De caleidoscoop is een echt kijkwonder. Je ziet steeds nieuwe dingen. Schitterende lichtpatronen, een cirkel van beelden en licht…

Het woord caleidoscoop’ is afkomstig uit het Grieks. Het woord caleido’ betekent bont’ en het woord scoop’ betekent kijker’. Denk maar aan bioscoop, telescoop… De caleidoscoop werkt doordat voorwerpen verscheidene keren in de caleidoscoop weerkaatst worden. Je kan dit ook zien wanneer je een voorwerp in de hoek voor twee gelijke spiegels plaatst.

Wetenschap en techniek:
1.2 De leerlingen kunnen, onder begeleiding, minstens één natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese.
2.13 De leerlingen kunnen een eenvoudige werktekening of handleiding stap voor stap uitvoeren.
2.6 De leerlingen kunnen illustreren hoe technische systemen onder meer gebaseerd zijn op kennis over eigenschappen van materialen of over natuurlijke verschijnselen.