Wie is er sterker: de mens of de lucht?

Klaar voor een wedstrijdje zuignap trekken?
Lucht is overal rond ons. We lopen er zo doorheen. Dus jij denkt dat de mens sterker is dan lucht? We testen het uit!
20200824 Technopolis 36

Wat heb je nodig?

  • wc-ontstopper
20200824 Technopolis 3

Aan de slag!

Stap 1: Ga op zoek naar een vlak oppervlak zonder kieren of barsten.

Stap 2:
Duw de wc-ontstopper hard op het vlak oppervlak.

Stap 3:
Probeer de ontstopper eraf te trekken. Gaat dat lukken, denk je?

20200824 Technopolis 33
20200824 Technopolis 34

Wat gebeurt er?

Als de ontstopper op een vlak oppervlak is geduwd, dan kan je hem er moeilijk of niet af trekken.

Wanneer krijg je hem er wel af? Als je de ontstopper op een oppervlak met kieren of barsten duwde. Of als je niet hard genoeg duwde. Stuur in dat geval even bij: zoek een vlakker oppervlak of duw de zuignap harder op het oppervlak duwen.

Hoe zit dat?

Rond ons zit lucht. We kunnen die lucht niet zien. Die onzichtbare lucht drukt naar alle kanten. De lucht drukt dus ook op de ontstopper. 

Door de ontstopper tegen een vlak oppervlak te drukken, duw je heel veel lucht naar buiten. Nu heb je buiten de ontstopper veel lucht die de ontstopper tegen het oppervlak drukt. Maar onder de ontstopper zit bijna geen lucht meer die kan terugduwen. Zo blijft de ontstopper hangen. 

We noemen dit soort voorwerp ook wel een zuignap. Wil je de ontstopper losmaken? Dan moet je zorgen dat er lucht in de ontstopper komt.

Waarom werkt het niet bij een oneffen oppervlak? Omdat je dan niet zoveel lucht uit de zuignap kan duwen. De lucht kan er opzij, langs het oneffen oppervlak, terug in stromen.

Waar kom je dat nog tegen?

Misschien heb je thuis wel een zuignap met een kapstokje aan? Die zuignap kan je op een vlak oppervlak duwen. De lucht buiten drukt de zuignap tegen het oppervlak. De lucht is zo sterk dat je zelfs nog een handdoek aan de zuignap kan hangen.

Leuk proefje?

Stop dan zeker niet met experimenteren. Met ons doe-blad kan je in de klas meer ontdekken over dit bijzondere proefje.

Dit doe-blad is geschikt voor kinderen van 6 t.e.m. 9 jaar.

20200824 Technopolis 35
Wetenschap en techniek:
1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.
1.2 De leerlingen kunnen, onder begeleiding, minstens één natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese.