Vlooiencircus

Kan jij peper laten dansen?
Statische elektriciteit zet dingen in beweging.
Peper3

Wat heb je nodig?

  • Peper
  • Een ballon
  • Je haar

Aan de slag!

Stap 1: Maal wat peper boven de tafel. Of strooi gemalen peper over de tafel

Stap 2:
Blaas de ballon op en knijp het teutje dicht

Stap 3:
Wrijf met de ballon over je haren

Stap 4:
Houd de ballon boven de peper

Wat gebeurt er?

De peper springt als het ware naar de ballon toe. Laat de vlooien maar dansen!

Hoe zit dat?

Door snel en stevig met de ballon over je haren te wrijven, verander je iets aan de ballon. Er springen deeltjes van je haren naar de ballon. Daardoor krijgt de ballon een elektrische lading. Die lading noemen we negatief’ of ’ — ‘.

Als je de ballon nu boven de peper houdt, dan zie je dat de peper reageert. Die springt naar de ballon. De ballon trekt de peper aan. Hoe dat komt? Wel, de peper heeft even veel positieve’ of ’ + ’ lading als ’ — ’ lading. Tegengestelde ladingen, ’ + ’ en ’ — ‘, trekken elkaar aan. De ’ + ’ lading van de peper wordt dus aangetrokken door de ’ — ’ lading van de ballon.

De elektriciteit die je maakt door te wrijven, wordt statische elektriciteit genoemd. Soms blijven je haren rechtop staan bij het kammen. Hoe komt dat? Door te kammen wordt de kam elektrisch geladen. De elektrische lading trekt je haar aan en doet het overeind staan. 

Lukt dit met zout ook? Probeer het maar eens!

Wetenschap en techniek:
1.4 De kleuters kunnen organismen en gangbare materialen ordenen aan de hand van eenvoudige, zelf gevonden criteria.
Wetenschap en techniek:
1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren
1.2 De leerlingen kunnen, onder begeleiding, minstens één natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese.
1.14 De leerlingen kunnen van courante materialen uit hun omgeving enkele eigenschappen aantonen.