Van pro tot contra
Hoe debatteer je? Wat is een standpunt? We starten de workshop met de beginselen van een constructief debat. Daarna worden jouw leerlingen aangemoedigd om één voor één aan de hand van verschillende stellingen over AI pro’s en contra’s te uiten.
Naar een goed debat
Aan de hand van standpunten- en argumentenkaarten, moedigen we vervolgens alle deelnemers (ook de introverten) aan om een mening te vormen en te uiten. En ja, van mening veranderen is toegestaan! Door argumenten op te bouwen, leren ze ook het belang van nuance kennen. Afhankelijk van de graad eindigen we met een duo- of groepsdebat.
Op maat van jouw klas
Bij de 1e en 2e graad spenderen we meer aandacht aan nuance en eindigen we met een debat tussen 2 leerlingen. Bij leerlingen uit de 2e en 3e graad leggen we meer focus op luisteren en tegenargumenten opstellen. Daarnaast schat de begeleider ad hoc in welke methodieken aansluiten bij jouw leerlingen.
Na de workshop
Constructief deelnemen aan een debat is een essentieel onderdeel van het leerproces. Daarom krijg je van ons een fiche mee als leidraad voor in de klas. Deze bevat extra stellingen over AI en bouwt verder op de werkvormen die tijdens de workshop gehanteerd werden.
Het is ook een handige manier om je samen met je leerlingen verder in het thema AI te verdiepen.
Met Debateville
De workshop ‘Debatteren over AI’ kwam tot stand in samenwerking met Debateville, een organisatie die de talenten van stedelijke jongeren versterkt via debatonderwijs. Debateville ontwikkelde in samenwerking met Technopolis het concept voor deze workshop.
Een Technopolis-medewerker, die speciaal hiervoor opgeleid werd, zorgt voor de begeleiding op maat van jouw leerlingen.