Het regent in de keuken

Maak zelf je eigen regenwolk en laat het regenen!
Het regent in de keuken 3

Opgelet!

Vraag steeds hulp aan een volwassene.

Wat heb je nodig?

  • Kookpot met water
  • Verwarmingsplaat
  • Koelkast in de buurt
  • Glazen plaat

Aan de slag!

Vooraf: Leg de glazen plaat een tijdje in de koelkast.

Stap 1:
Breng het water aan de kook. Je ziet de gecondenseerde waterdamp al voor het water kookt opstijgen.

Stap 2:
Haal de glazen plaat uit de koelkast en hou ze een beetje schuin boven het kokend water.

Wat gebeurt er?

Tegen de glazen plaat ontstaat een wolk van gecondenseerde waterdamp. Wanneer je het proces een tijdje laat doorgaan raakt de wolk zodanig verzadigd dat het zelfs begint te regenen’.

Hoe zit dat?

Wanneer de warme, gasvormige waterdamp de koude glasplaat raakt, koelt ze af. Daardoor verandert de waterdamp in kleine waterdruppeltjes. Dit noemen we ook wel condenseren. Tegen de glazen plaat ontstaat een mistlaagje. Het proces blijft doorgaan, waardoor er steeds meer waterdruppeltjes op de plaat blijven bijkomen. Ze versmelten met elkaar en worden steeds groter. Wanneer de waterdruppels te zwaar zijn om aan de plaat te blijven hangen, vallen ze naar beneden. Ze komen terug in de kookpot terecht waar het proces weer van voor af aan begint. 

Dit gebeurt iedere dag in de natuur en wordt de kringloop van het water’ genoemd. In de natuur gaat het proces echter veel trager, omdat maar zelden de kooktemperatuur van water wordt bereikt.

Wetenschap en techniek:
1.15 De leerlingen kunnen illustreren dat een stof van toestand kan veranderen.
1.16 De leerlingen kunnen met enkele voorbeelden aantonen dat energie nodig is voor het functioneren van levende en niet-levende systemen en kunnen daarvan de energiebronnen benoemen.
Wiskunde, exacte wetenschappen en technologie:
A-stroom 6.49 / B-stroom 6.32: De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen STEM-disciplines onderling en met de maatschappij.
B-stroom 6.10: De leerlingen brengen waarneembare fysische verschijnselen in verband met temperatuursveranderingen.
Fysica:
F-12 De leerlingen kunnen de warmte-uitwisseling tijdens faseovergangen kwalitatief hanteren.