Kan je een lucifer magnetisch maken?

Ontdek wat er gebeurt als je een lucifer opbrandt
Een brandstof, zuurstof en warmte. Meer heb je niet nodig om vuur te maken. Maar in de kop van een lucifer zit nog meer…
Ijzer uit een lucifer 18

Opgelet!

Wees altijd voorzichtig met vuur.

Wat heb je nodig?

  • Lucifer
  • Sterke magneet

Aan de slag!

Stap 1: Hou de lucifer bij de magneet, eerst de kop en dan het houtje

Stap 2:
Steek de lucifer in brand en laat hem helemaal opbranden

Stap 3:
Wacht tot de lucifer afgekoeld is en hou hem opnieuw bij de magneet

Wat gebeurt er?

De intacte lucifer wordt niet aangetrokken door de magneet, de kop van de opgebrande lucifer wel.

Hoe zit dat?

De typische rode kleur van de luciferkopjes is afkomstig van het pigment E172 of ijzer(III)oxide — een van de componenten van roest’. De kleur wordt toegevoegd zodat je in één oogopslag kan zien aan welke kant je moet strijken. Als de lucifer opbrandt, reageert het ijzeroxide met de koolstofverbindingen in de lucifer tot … metallisch ijzer. En dat kan je perfect aantonen met een magneet!

Wil je weten hoe een lucifer precies werkt? Lees het na in deze blogpost!

Wetenschap en techniek:
1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.
1.2 De leerlingen kunnen, onder begeleiding, minstens één natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese.
1.3 De leerlingen kunnen in een beperkte verzameling van organismen en gangbare materialen gelijkenissen en verschillen ontdekken en op basis van minstens één criterium een eigen ordening aanbrengen en verantwoorden.
Wiskunde, exacte wetenschappen en technologie:
A-stroom 6.24: De leerlingen leiden de uitwerking van krachten af uit authentieke contexten.
B-stroom 6.14: De leerlingen geven voorbeelden van de uitwerking van krachten in authentieke contexten.
Leercompetenties:
A-stroom / B-stroom 13.12: De leerlingen voeren een oplossingsstrategie systematisch uit i.f.v. een onderzoek of een probleem.
A-stroom / B-stroom 13.13: De leerlingen formuleren een antwoord op een onderzoeksvraag of hypothese aan de hand van aangereikte richtlijnen.