Waarom worden appelschijfjes bruin?

En hoe kan je dat voorkomen?
Sommigen zeggen dat je citroensap over je appel moet doen. Werkt dat echt? En waarom dan wel/​niet?
Antioxidanten appels

Wat heb je nodig?

  • Appel
  • Citroen
  • Glas water
  • Vitamine C tabletten 
  • Diep bord
Antioxidanten appels

Aan de slag!

Stap 1: Snij de appel in schijfjes.

Stap 2
: Los de vitamine C tablet op in een beetje water. 

Stap 3: Pers de citroen uit in een diep bord.

Stap 4
: Dompel wat schijfjes appel onder in de vitamine C‑oplossing. Dompel enkele andere schijfjes onder in het citroensap.

Stap 5
: Leg de behandelde schijfjes appel op een bordje. Leg er ook een paar onbehandelde schijfjes bij.

Stap 6
: Laat de schijfjes een uurtje liggen en bekijk ze dan nauwkeurig. Welke zullen verkleurd zijn, denk je? Welke niet?

Wat gebeurt er?

De onbehandelde schijfjes kleuren na een tijdje bruin. De schijfjes behandeld met vitamine C en met citroensap verkleuren veel minder.

Hoe zit dat?

In een appel zitten stoffen die makkelijk reageren met zuurstof. Die stofjes komen vrij als het vruchtvlees stukgaat, bijvoorbeeld door erin te bijten of te snijden. Als ze in contact komen met zuurstof — dat in de lucht zit — veroorzaken ze een bruine kleur. De appel roest’. Dat is trouwens ook de reden dat appelsap een geelbruine kleur heeft.

Vitamine C is een antioxidant”. Dat is een middel dat die reactie met zuurstof tegenwerkt. Daardoor werkt het de bruinverkleuring tegen. Ook in citroenen zit veel vitamine C.

Waar kom je dat nog tegen?

Vitamine C zorgt ervoor dat voeding langer goed blijft. Daarom is het ook toegelaten om toe te voegen aan voeding. Check maar eens enkele verpakkingen. Daarop staat het vaak vermeld bij zijn wetenschappelijke naam (ascorbinezuur) of E‑nummer (E300).

Antioxidanten appels
Wetenschap en techniek:
1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.
1.2 De leerlingen kunnen, onder begeleiding, minstens één natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese.
1.14 De leerlingen kunnen van courante materialen uit hun omgeving enkele eigenschappen aantonen.