Nieuw
4e, 5e en 6e leerjaar LO

Scholenshow Frankenstaals robot

Vanaf 4 november 2024
Tijdens deze gloednieuwe show maken je leerlingen kennis met nieuwe technologieën en hun toepassingen.

De show speelt zich af in het atelier van Frankenstaal, een maker in hart en ziel. Frankenstaal leeft om nieuwe dingen te maken en is verzot op nieuwe technologieën zoals AI. Samen met digitale assistent AI-co en robothond Wify verkent Frankenstaal de grenzen van het mogelijke.
FTI Frankenstaal 05

Creëren met AI(-co)

Frankenstaal is apetrots op digitale assistent AI-co. Logisch, want Frankenstaal heeft AI-co helemaal zelf geprogrammeerd. Dankzij artificiële intelligentie kan AI-co bovendien leren, beslissingen maken en problemen oplossen. Bijna zoals een echte assistent, niet?

Trucjes doen met Wify

Al even gek is Frankenstaal op Wify, een draad- (en staart-)loze robothond. Door een knap staaltje technologie kent Wify alle trucjes van echte honden. Daarnaast kan de metalen vriend klusjes uitvoeren die te gevaarlijk zijn voor ons (of échte viervoeters). Bijna beter dan een echte hond, niet?

Show Frankenstaal 1 2

De ontbrekende schakel

Met AI-co kan Frankenstaal tal van nieuwe dingen creëren. Leuk, maar robothond Wify kent trucjes en danst als de beste met Frankenstaal. Maar wat als AI-co niet meer aan een scherm gekluisterd zou zijn? Maker Frankenstaal staat voor de grootste uitdaging ooit… AI-co laten zien, voelen en horen.

Show Frankenstaal 2 4

Het lééft?! Of toch niet?

Zijn sensoren zoals zintuigen? Hoe kunnen computers en robots zelf bijleren met algoritmes? En kunnen mensen en robots samenwerken? Terwijl we licht schijnen op een paar van de belangrijkste technologische evoluties van de voorbije jaren, geven we je leerlingen heel wat stof tot nadenken.

Reserveer nu al

€ 3 per leerling (in combinatie met een klasbezoek)
4e, 5e en 6e leerjaar (max. 145 leerlingen per voorstelling)
Vanaf 4 november 2024 - op een maandag, donderdag of vrijdag
Ongeveer 30 min.
Felix de robot 1

Dol op robots en AI?

Bezoek dan zeker ook ON/OFF. In deze nieuwe expo leren je leerlingen al spelend een hele galerij aan technologieën kennen.

Ontdek meer

Leerplandoelen

Deze scholenshow kan helpen bij de realisatie van volgende leerplandoelen:

Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid

  • IVzv2: Op een efficiënte manier informatie en leerervaringen opnemen, verwerken, weergeven (delen) en deze onthouden en inzetten bij nieuwe ervaringen en in complexere situaties
  • IVoc1: Nieuwsgierig zijn naar en bereidheid tonen om het nieuwe te ontdekken en erover te leren

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling

  • MZzo1: Gericht en intens waarnemen met de zintuigen
  • MZzo2: Adequaat reageren op zintuiglijke impulsen

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld

  • OWte5: Vaststellen en uitdrukken hoe wetenschap, techniek en de samenleving elkaar beïnvloeden
  • OWte6: In de toepassingsgebieden van techniek eenvoudige technische systemen, het technisch proces, hulpmiddelen en keuzes herkennen
  • OWte8: De relatieve waarde van techniek ervaren, vaststellen en hierover in interactie gaan
  • OWte9: Vaststellen en uitdrukken dat technische systemen nuttig, duurzaam, gevaarlijk en/​of schadelijk kunnen zijn voor zichzelf, anderen, natuur of milieu

Mediakundige ontwikkeling

  • MEmw3: Media doordacht en zorgzaam aanwenden

Taalontwikkeling

  • TOmn1: Een mondelinge boodschap verwerken

Ontwikkeling van wiskundig denken

  • WDlw7: Logisch en algoritmisch denken

Media

  • 7.1.1: Een positieve houding hebben t.o.v. media en openstaan voor een brede waaier aan communicatiemiddelen en expressievormen.
  • 7.2.6: Aandachtig luisteren en/​of kijken naar voor hen bestemde boodschappen en de betekenis ervan begrijpen.

Nederlands

  • 1.1.1 – 3: Bereid zijn om te luisteren en te spreken en zich in te leven in de boodschap.
  • 1.1.1 – 4: Plezier beleven aan luisteren en spreken.
  • 1.1.2 – 30: Op basis van op hun leeftijd afgestemde gesproken verhalen: 
    • de hoofdgedachte van het verhaal afleiden;
    • de bedoeling van de hoofdpersoon uit zijn handelingen afleiden;
    • een vergelijking afleiden;
    • oorzaak-gevolgrelaties afleiden;
    • middel-doelrelaties afleiden;
    • de chronologie afleiden;
    • werkelijkheid en fantasie onderscheiden.

Wereldoriëntatie

  • 3.3.2 – 17: Van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen illustreren dat ze evolueren en verbeteren.
  • 3.3.3 – 1: Een probleem, ontstaan vanuit een behoefte, technisch oplossen door verschillende stappen van het technisch proces te doorlopen.
  • 3.3.3 – 3: In eenvoudige situaties nagaan welk technisch systeem best tegemoet komt aan een behoefte.
  • 3.3.3 – 4: De behoefte” en het probleem” voor het maken van een technisch systeem expliciteren.
  • 3.3.5 – 1: Effecten van technische systemen op het dagelijks leven en de samenleving illustreren.
  • 3.3.5 – 2: Illustreren met eigen voorbeelden dat de samenleving de ontwikkeling van techniek al dan niet kan bevorderen.
  • 3.3.5 – 4: Aan de hand van eigen voorbeelden uit verschillende toepassingsgebieden van techniek illustreren dat technische systemen nuttig, gevaarlijk en/​of schadelijk kunnen zijn voor henzelf, voor anderen of voor natuur en milieu.

Digitale geletterdheid

  • OD-BALEL lel TD3.i: De leerlingen kunnen stelselmatig inzichtelijk en abstract leren en denken.
  • OD-BAMEM bro TD53.b: De leerlingen kunnen informatieverwerkende toepassingen uit de omgeving aanduiden.
  • DIG1 B.25: Reflecteren op de meerwaarde van het gebruik van digitale toepassingen.
  • DIG2 B.18: Patronen in abstracte situaties herkennen en beschrijven.
  • Uitbreiding: Exploreren van virtuele realiteit en artificiële intelligentie.

Ik en de wereld – Techniek

  • OD-BAWET tec HD39: De leerlingen kunnen het verbeteren en de evolutie van technische systemen illustreren.
  • OD-BAWET tec HD40: De leerlingen kunnen de manier waarop technische systemen onder meer gebaseerd zijn op kennis over eigenschappen (materialen of over natuurlijke verschijnselen) illustreren.
  • IDW tec 1 B.16: Met voorbeelden illustreren dat technische systemen evolueren en verbeteren.
  • IDW tec 1 B.15: Met voorbeelden illustreren dat technische systemen een eigen geschiedenis hebben.
  • IDW tec 1 B.14: De leerlingen kunnen illustreren hoe technische systemen onder meer gebaseerd zijn op kennis over eigenschappen van materialen of over natuurlijke verschijnselen.
  • IDW tec 1 B.12: Inzien dat voor de ontwikkeling en het gebruik van technische systemen keuzes worden gemaakt.
  • IDW tec 1 B.11: Begrijpen dat technische systemen tegemoet komen aan menselijke behoeften.
  • OD-BAWET tec HD54: De leerlingen kunnen het nut, het gevaar en/​of schadelijke gevolgen van technische systemen voor henzelf, anderen of voor natuur en milieu aan de hand van voorbeelden uit verschillende toepassingsgebieden van technieken, illustreren
  • IDW tec 3 B.7: De evolutie en de verbetering van technische systemen duiden.

Nederlands – Mondelinge taalvaardigheid

  • OD-BANED lui TD11.a: De leerlingen kunnen een adequate luisterbereidheid tonen.